The pedagogical training for nutrition professors from two higher education institutions in Goiânia

Autores

  • Karla Siqueira Lottermann Universidade Federal de Goiás
  • Ana Luiza Lima Sousa Universidade Federal de Goiás
  • Paulo César Veiga Jardim Universidade Federal de Goiás - UFG

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v16i34.957

Resumo

To describe how the nutritionist faculty training process is organized in undergraduate programs in Nutrition. A descriptive qualitative quantitative study, conducted with nutritionist faculty at two universities. Were used: a questionnaire and a semi-structured interview. Most of those surveyed trained as teachers through live experience, and most did not have initial didactic-pedagogical training. The obstacles mentioned were related to the absence of such training, having repercussions on how to deal with students and with the respondents' own internal difficulties. Those working in the Public Institution of Higher Education have an exclusive commitment, more qualifications, are more involved in activities related to education, and recognize that prior didactic-pedagogical training would facilitate the educator's practice.

Biografia do Autor

Karla Siqueira Lottermann, Universidade Federal de Goiás

Nutricionista, mestre e doutoranda em ciências da saúde - UFG

Ana Luiza Lima Sousa, Universidade Federal de Goiás

Professora da Faculdade de Enfermagem - UFG 

Paulo César Veiga Jardim, Universidade Federal de Goiás - UFG

Prof. Titular da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de GoiásProf. da Pós Graduação em Ciências da Saúde e Nutrição em Saúde da UFGCoordenador da Liga de Hipertensão Arterial da FM/HC/UFG

Referências

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NUTRIÇÃO. Histórico do nutricionista no Brasil, 1939 a 1989: coletânea de depoimentos e documentos. São Paulo: Atheneu; 1991.

BACKES, V. M. S.; MOYÁ, J. L. M; PRADO, M. L. The Construction Process of Pedagogical Knowledge among Nursing Professors. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 19, n. 2, p. 421-428, 2011.

BARRETO, I. Sociedade, saúde e a formação do nutricionista. 1991. ?f. Dissertação (Mestrado)—Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 1991.

BATISTA, N.; BATISTA, S. H. A docência em saúde: desafios e perspectivas. In: BATISTA, N. BATISTA, S. H. (Org.). Docência em saúde: temas e experiências. São Paulo: Senac; 2004. p. 17-31.

BRASIL. Lei nº 8.234 de 15 de setembro de 1991. Regulamenta a profissão de Nutricionista e determina outras providências. 1991. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/1989_1994/L8234.htm>. Acesso em: 12 jun. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em nutrição. Resolução CNE/CES 5, de 7 no novembro de 2001.

Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES05.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2012.

CALADO, C. L. A. A expansão dos cursos de nutrição no Brasil e a nova lei de diretrizes e bases: LDB. 2003.

Disponível em: <http://www.cfn.org.br/novosite/pdf/expansao.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2012.

CAVALCANTE, L. I. P. et al. A docência no ensino superior na área da saúde: formação continuada e desenvolvimento profissional em foco. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 3, n. 6, p. 162-182, 2011.

CECCIM, R. B.; FEUERWERKER, L. C. M. Mudanças na graduação das profissões de saúde sob o eixo integralidade. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 5, p. 1400-1410, 2004.

COSTA N. M. S. C. Formação pedagógica de professores de nutrição: uma omissão consentida? Revista de Nutrição, Campinas, v. 22, n. 1, p. 97-104, 2009.

Costa NMSC. Pedagogical Training of Medicine Professors. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 18, n. 1, p. 102-108, 2010.

GIL, M. F. Recursos humanos em nutrição no Brasil: nutricionistas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 561-569, 1986.

GUARNIERI, M. R. Aprendendo a ensinar o caminho nada suave da docência: polêmicas do nosso tempo. 2005. ?f. Dissetação (Programa de Pós-graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp)—Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2005.

LOUREIRO, W. N. Formação de professores: políticas, concepções e perspectivas. Goiânia: Alternativa, 2001.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; ABRASCO, 1992.

OLIVEIRA, E. et al. Análise de Conteúdo e Pesquisa na área da educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 9, p. 11-27, 2003.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

RECINE, E. et al. A formação em saúde pública nos cursos de graduação de nutrição no Brasil. Revista Nutrição, Campinas, v. 25, n. 1, p. 21-33, 2012.

RODRIGUES, M. T. P.; MENDES SOBRINHO, J. A. C. Obstáculos didáticos no cotidiano da prática pedagógica do enfermeiro professor. Revista Brasileira Enfermagem, Brasília, v. 61, n. 4, p.435-440, 2008.

RODRIGUES, R. M.; CONTERNO, S. F. R. Formación pedagógica em lavisión de docentes de pregradodel área de lasalud em Brasil. Revista de Enfermagem, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 3-10, 2009.

ROWE, D. E. O.; BASTOS, A. V. B. Vínculos com a carreira e a produção acadêmica: comparando docentes de IES públicas e privadas. Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 14, n. 6, p. 1011-1030, 2010.

ROZENDO, C. A. et al. An Analysis of the teaching practices of faculties in the health area. Revista Latino Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, n. 7, v. 2, p. 15-23, 1999.

SOARES, N. T.; AGUIAR, A. C. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de nutrição: avanços, lacunas, ambiguidades e perspectivas. Revista de Nutrição, Campinas, v. 23, n. 5, p. 895-905, 2010.

VASCONCELOS, F. A. G.; CALADO, C. L. A. Profissão nutricionista: 70 anos de história no Brasil. Revista de Nutrição, Campinas, v. 24, n. 4, p. 605-617, 2011.

Downloads

Publicado

2017-01-26

Como Citar

Lottermann, K. S., Sousa, A. L. L., & Jardim, P. C. V. (2017). The pedagogical training for nutrition professors from two higher education institutions in Goiânia. Revista Profissão Docente, 16(34). https://doi.org/10.31496/rpd.v16i34.957

Edição

Seção

Artigos