From lay people to normalists: the formation of teachers in the parnaíba river delta (1980-1990)
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1506Abstract
This study has as object of analysis the formative process of riverside teachers from the Ilha Grande region of Santa Isabel, in the Parnaíba River Delta, from 1980 to 1990, from formation memories. The general objective is to analyze how the pedagogical training of these teachers took place, in the transition from lay women to normalists. Specifically, it is intended to: characterize the formative process of riverside teachers, in the transition from lay women to normalists; to verify how the teaching of these teachers began in the villages of Ilha Grande de Santa Isabel, from 1980 to 1990; discuss aspects of normalist training in Piauí. This is a research of historical character, of qualitative approach, from the methodological perspective of Oral History. The technique used was the report of oral history of life, an adaptation of the oral history interview, having as collaborators three retired teachers. The theoretical basis is supported, among others, in authors such as Chartier (2007), Ferro (1996), Lopes (2017), Meihy (2005) and Villela (2000). The research showed that the training of teachers who worked in Ilha Grande de Santa Isabel, from 1980 to 1990, was configured as a process of crossings, marked by difficulties, challenges and overcoming, in search of professional qualification and career construction in teaching.References
BRASIL. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 2. ed. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2018.
BRASIL. Projeto Logos I. Brasília. Departamento de Documentação e Divisão, 1974.
BRITO, I. de S. História da Educação no Piauí. Teresina: ADUFPI, 1996.
CHARTIER, R. A História Cultural: entre práticas e representações. Tradução Maria
Manuela Galhardo. Lisboa: Difusão Editorial, 2007.
DELGADO, L. de A. N. História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. História Oral, v. 6, 2003, p. 9-25.
FERRO, M. do A. B. Educação e Sociedade no Piauí Republicano. 138 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí, 1996.
FREIRE, P. Educação e Mudança. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013.
HUBERMAN, M.. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. Vidas de Professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 2014.
LOPES, A. de P. C. Um viveiro muito especial: Escola Normal e profissão docente no Piauí. In: ARAÚJO, J. C.; F.REITAS, A. G. B. de; LOPES, A. de P. C. As Escolas Normais no Brasil: do império à república. 2. ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2017. p. 113-129.
LOPES, A. de P. C. Superando a Pedagogia Sertaneja: Grupo Escolar, Escola Normal e modernização da escola primária pública piauiense (1908-1930). 250 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará, Ceará, 2001.
MESQUITA, J. M.; FRAIHA-MARTINS, F. Por que ensino do jeito que ensino? Reflexões de uma professora para pensar a docência em química. Contexto & Educação, Unijuí, v. 37, n.116, p. 145-163, 2022.
MEIHY, J. C. S. B. Manual de História Oral. 2. ed. São Paulo: 2005.
MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
PACHECO, J. A.; FLORES, M. A. Formação e avaliação de Professores. Porto: Porto Editora, 1999.
RODRIGUES, M. do S. M. Do ensino normal ao pedagógico: história e memória das instituições escolares de formação de professores em Parnaíba (1927-1982). 160 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí, 2013.
SELIS, I. A. A formação da professora primária: da denúncia ao anúncio. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1996.
SOARES, N. P. L. Escola Normal em Teresina (1864 – 2003): reconstruindo uma memória da formação de professores. 184 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí, 2004.
SOUSA, J. B. de. Ser e fazer-se professora no Piauí no século XX: a história de vida de Nevinha Santos. Uberlândia: EDUFU, 2015.
TANES, T. M. L.; WERNER, E. T. W. Iniciação à docência: importância da construção de saberes relacionados à prática docente. Contexto & Educação, Unijuí, v. 37, p. 36-56, 2022.
THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Trad. Lélio Lourenço de Oliveira. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
VICENTINI, P. P.; LUGLI, R. G. História da profissão docente no Brasil: representações em disputa. São Paulo: Cortez, 2009.
VILLELA, H. de O. S. O Mestre-Escola e a Professora. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M. de; VEIGA, C. G. (Orgs.). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 95-134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os textos submetidos e aprovados pelo Conselho Editorial da Revista Profissão Docente serão publicados, e seus autores poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título, Revista Profissão Docente, volume, número, ano de publicação e paginação do texto referido). Todos os artigos dessa Revista são de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo qualquer responsabilidade legal sobre seu conteúdo à Revista ou à Universidade de Uberaba.