From lay people to normalists: the formation of teachers in the parnaíba river delta (1980-1990)

Authors

  • José Marcelo Costa dos Santos Universidade Federal do Maranhão
  • Maria do Amparo Borges Ferro Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1506

Abstract

This study has as object of analysis the formative process of riverside teachers from the Ilha Grande region of Santa Isabel, in the Parnaíba River Delta, from 1980 to 1990, from formation memories. The general objective is to analyze how the pedagogical training of these teachers took place, in the transition from lay women to normalists. Specifically, it is intended to: characterize the formative process of riverside teachers, in the transition from lay women to normalists; to verify how the teaching of these teachers began in the villages of Ilha Grande de Santa Isabel, from 1980 to 1990; discuss aspects of normalist training in Piauí. This is a research of historical character, of qualitative approach, from the methodological perspective of Oral History. The technique used was the report of oral history of life, an adaptation of the oral history interview, having as collaborators three retired teachers. The theoretical basis is supported, among others, in authors such as Chartier (2007), Ferro (1996), Lopes (2017), Meihy (2005) and Villela (2000). The research showed that the training of teachers who worked in Ilha Grande de Santa Isabel, from 1980 to 1990, was configured as a process of crossings, marked by difficulties, challenges and overcoming, in search of professional qualification and career construction in teaching.

Author Biographies

José Marcelo Costa dos Santos, Universidade Federal do Maranhão

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2020), Mestre em Educação pela mesma universidade. Graduado em Letras- Português e em Pedagogia. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação e Práticas da Docência em Língua Portuguesa. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal do Maranhão-UFMA.

Maria do Amparo Borges Ferro, Universidade Federal do Piauí

Professora Titular da Universidade Federal do Piauí Graduada em Licenciatura Plena em Filosofia pela Universidade Federal do Piauí (1971), mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (1995) e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2000). Exerceu funçao de membro de conselho Ad Hoc do GT História da Educação da (ANPED) Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação (2003-2005) , da diretoria regional Nordeste (1999-2001) e do Conselho fiscal (2001-2003) da (SBHE) Sociedade Brasileira de História da Educação da qual é sócia fundadora. Participação em comissões organizadoras e comitês científicos de eventos nacionais e internacionais na área.Foi Membro do Conselho Consultivo da Revista Brasileira de História da Educação (2000-2009).Ganhadora do Prêmio Grandes Educadores Brasileiros 1984-MEC-INEP e do Concurso de Monografias sobre Educação Prioridade Nacional do CRUB - Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras em 1983.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente no seguinte tema: Educação, História e Memória. È professora e foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPI . Foi Vce-Diretora do Centro de Ciências da Educação da UFPI. Tem participação como organizadora e /ou com apresentação de trabalhos em eventos regionais,nacionais e internaciionais na área. Tem produzido artigos em obras coletivas e é autora dos livros "Educação e sociedade no Piauí Republicano" e Cazuza e o sonho da escola ideal". Organizadora e autora das coletâneas " História da Educação: novos olhares, velhas questões" e "A educação no tear da História" Coordena o Grupo de Pesquisa NEHME- Núcleo de Educação, História e Memória.

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Published

2023-05-12

How to Cite

SANTOS, J. M. C. dos; BORGES FERRO, M. do A. From lay people to normalists: the formation of teachers in the parnaíba river delta (1980-1990). Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 23, n. 48, p. 01–26, 2023. DOI: 10.31496/rpd.v23i48.1506. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1506. Acesso em: 23 nov. 2024.