Capacitação interna nas universidades federais do Norte do Brasil: aspectos históricos e desafios iminentes

Authors

  • Helenara Soares Santos Universidade Federal do Tocantins – UFT
  • Patrícia Medina

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v22i47.1519

Abstract

It seeks to discuss the procedures, instruments and modalities adopted, and how the evaluation processes are carried out for the internal training courses conducted by the federal universities of the northern region of Brazil, and to know the history of these institutions with regard to the history of creation, physical structure and human resources. For this, descriptive research of quantitative and qualitative nature was performed, through the analysis of the qualification plans available in the universities, searches in the official pages to identify the information about the history, bibliographic review of articles and publications relevant to this study, besides the study of current legislation. Most federal universities in the northern region have a systematized training plan. And of these, most evaluate the training actions in some way. It was found that there are still very few studies of federal higher education institutions in Brazil, especially in the northern region and information available on the pages of the institutions, which hindered further analysis in this regard. However, it was possible to list important elements that constitute the training and evaluation policy implemented in these institutions..

Author Biographies

Helenara Soares Santos , Universidade Federal do Tocantins – UFT

É Mestre em Prestação Jurisdicional e Direitos Humanos (UFT/ESMAT), Especialista em Mídias na Educação (UFT/MEC/CAPES), graduada em Pedagogia (UFT). Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais e integra a equipe de Coordenação do Programa de Formação Docente Continuada (UFT). Participa do Projeto Pesquisa Educação em Direitos Humanos, vinculado ao Mestrado Profissional e Interdisciplinar em Prestação Jurisdicional e Direitos Humanos (UFT/ESMAT).

Patrícia Medina

É Doutora em Educação e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiá – UFG; Pedagoga (FAPA); Bacharel em Direito (UFT); Professora na Universidade Federal do Tocantins vinculada ao Mestrado Profissional em Prestação Jurisdicional e Direitos Humanos e ao curso de Pedagogia do Câmpus Palma. Membro dos Grupos de Pesquisa CAOIDES - Filosofia, Arte e Ciência: o pensamento como heterogênese; Formação de Professores: fundamentos e metodologias de ensino e Grupo Tocantinense de Criminologia Crítica.

Published

2024-07-05

How to Cite

SOARES SANTOS , H. .; MEDINA , P. Capacitação interna nas universidades federais do Norte do Brasil: aspectos históricos e desafios iminentes. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 22, n. 47, p. 01–20, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v22i47.1519. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1519. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier Art, Philosophy, and Science – Studies from the Perspective of Education