Playful and inclusion: narratives and experiences of teachers in a pandemic context in Nova Iguaçu-RJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1600

Abstract

This study aimed to understand the narratives and conceptions that teachers working in basic education have about inclusion and the ludic in the pandemic context, in which we face due to Covid-19. However, this investigation is considered qualitative, of the case study type, which was based on the course “The Ludic and its Manifestations in Basic Education”, promoted by the Municipal Secretary of Education of Nova Iguaçu. Held in the 1st half of 2021, remotely, with the participation of approximately 45 teachers who work in Elementary Education. Based on this course and its developments, we conclude that the teachers reaffirm how much the self-formative meeting space between teachers is fundamental, mainly because it establishes an environment for the exchange of knowledge, in this case about inclusion and the experience of playful activities as participation.

Author Biography

Jonathan Aguiar, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Brasil

Pós-Doutor em Artes pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com o apoio da CAPES; Especialização em Psicopedagogia; Atendimento Educacional Especializado; Aperfeiçoamento em Educação Inclusiva. Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Segunda Licenciatura em Filosofia pela UniBF. Brinquedista formado pela Associação Brasileira de Brinquedotecas (ABBri/SP). Curso Normal/Formação de Professores pelo Instituto de Educação Carmela Dutra (IECD). Possui experiência docente em instituições públicas e privadas como o Colégio de Aplicação da UFRJ, Colégio Universitário Geraldo Reis vinculado a UFF, Secretaria Estadual de Educação (como professor de Filosofia), Centro Educacional Espaço Integrado, Instituto Sabendo Mais e entre outros. Atualmente é Pesquisador Científico do Laboratório de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação (LaPEADE/UFRJ), como também membro do Grupo de Pesquisa em Arte e Visualidades (UERJ), e, Pesquisador Visitante do Grupo de Investigação de Infâncias e Linguagens (GIIL) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). No período de 2013 a 2018 atuou em projetos acadêmicos e científicos no Grupo de Pesquisa LUPEA: O Lúdico no Processo de Ensino e Aprendizagem. Assim como Pesquisador Júnior do MEC, na pesquisa "Violência e Preconceito na Escola" coordenado pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) em parceria com a UFRJ. Foi Formador Regional do Pacto Nacional da Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) e atuou na Secretaria Executiva do Fórum Estadual de Alfabetização do Rio de Janeiro (FEARJ). Reúne significativa experiência na área da Educação com diversos livros, artigos publicados e entrevistas a veículos de comunicação. Suas pesquisas recentes tem como enfoque o lúdico, criatividade, inclusão, estética, alfabetização, docência e infância. 

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Published

2024-07-08

How to Cite

AGUIAR, J. Playful and inclusion: narratives and experiences of teachers in a pandemic context in Nova Iguaçu-RJ. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–18, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1600. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1600. Acesso em: 30 dec. 2024.