Playful and inclusion: narratives and experiences of teachers in a pandemic context in Nova Iguaçu-RJ
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1600Abstract
This study aimed to understand the narratives and conceptions that teachers working in basic education have about inclusion and the ludic in the pandemic context, in which we face due to Covid-19. However, this investigation is considered qualitative, of the case study type, which was based on the course “The Ludic and its Manifestations in Basic Education”, promoted by the Municipal Secretary of Education of Nova Iguaçu. Held in the 1st half of 2021, remotely, with the participation of approximately 45 teachers who work in Elementary Education. Based on this course and its developments, we conclude that the teachers reaffirm how much the self-formative meeting space between teachers is fundamental, mainly because it establishes an environment for the exchange of knowledge, in this case about inclusion and the experience of playful activities as participation.
Downloads
References
AGUIAR, J. F. de. Por uma epistemologia do lúdico a partir da perspectiva omnilética. Tese. Doutorado em Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UFRJ, 2021.
BOOTH, T.; AINSCOW. T. Index para Inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola (M. P. dos Santos. Trad.). Rio de Janeiro: LaPEADE, 2012.
BRASIL. Sobre a doença. Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca. Acesso em: 11 out. 2021.
LUCKESI, C. C. Brincadeiras, Jogos e Ludicidade. In: D’ÁVILA, C.; FORTUNA, T. R. Ludicidade, cultura lúdica e formação de professores. Curitiba: Editora CRV, 2018, p.135-142.
LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. Coletânea Educação e Ludicidade – Ensaios 02, GEPEL, Programa de Pós-graduação em Educação: FACED/UFBA, 2002.
LUCKESI, C. C. Ludicidade e formação do educador. Revista entre ideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 13-23, jul./dez. 2014. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/ndex.php/entreideias/article/view/9161.Acesso em: 07 jan. 2021.
LUKÁCS, G. História da Consciência de Classe: estudo sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
MAIA, M. V. C. M.; VIEIRA, C. N. M. (org.). O brincar na prática docente. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2020.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar. O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.
MORIN, E. O método 3: o conhecimento do conhecimento. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
SANTOS, M. P. dos. Desenho universal para a aprendizagem. In: Mousinho, R.; Alves, L. M.; Capelini, S. A. (org.). Dislexia: novos temas, novas perspectivas. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2015, p. 17-28. v. 3.
SANTOS, M. P. dos. Dialogando sobre inclusão em educação: contando casos (e descasos). Curitiba, PR: Editora CRV, 2013.
SANTOS, M. P. dos. Inclusão e interculturalidade no ensino superior: uma análise omnilética das concepções de gestores de uma universidade pública brasileira. Dossiê: Inclusão, diversidade e diferença no ensino superior. Revista Cocar. n. 13, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4570. Acesso em: 11 fev. 2023.
SANTOS, M. P. dos. Inclusão, diversidade e diferença. In: RANGEL, M. (org.) Diversidade, Diferença e Multiculturalismo. Niterói: Intertexto, 2011, p. 23-42.
SANTOS, M. P. dos; AGUIAR, J. O lúdico e a criatividade dialogam com inclusão? Revista Educação Especial em Debate. v. 4 n. 8, 2019, p. 38-50. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/28529. Acesso em: 14 ago. 2021.
URFJ. Faculdade de Educação. LaPEADE. Perspectiva Omnilética. Rio de Janeiro: URFJ, 2024.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução: Daniel Bueno. Porto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.