The formation of sense as a product of semiotic activity
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1686Keywords:
Educação, Desenvolvimento infantil, Mediação semióticaAbstract
This article presents part of a PhD research whose purpose is to analyze the ways in which the child appropriates the cultural meanings conventionally elaborated by society, converting them into personal meanings, with language as a mediator of this process. The comprehension about how the conversion of the social and the cultural happens and the dynamics of this process in the formation of the higher psychic functions becomes relevant for the understanding of the concept of semiotic mediation. Elucidating the way the child uses the word in situations that require the formation of a concept of meaning and the generalization of this process in communication with the social other, provides us with elements to organize social situations of development of effectively developing thought. The analysis is based on the genetic historical instrumental method and the Historical-Cultural Theory, with the purpose of emphasizing the role of language in the formation of higher psychic functions. The results revealed that the process of signification, mediated by the word, from cultural experiences experienced, enables the child to develop verbal thought, and ascend from the immediate perception of objects and phenomena to the comprehensive perception of the surrounding reality.
Downloads
References
COSTA, S. A. F. da. Um estudo sobre o desenvolvimento da função simbólica da consciência e o processo de humanização da criança na educação infantil. Tese (Doutorado em Educação), Unesp, Marília, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/191310. Acesso em: 03 jul. 2023.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Frederico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.
LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Trad. Diana Myriam Lichtenstein e Mário Corso. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1987.
LURIA, A. R. Desenvolvimento cognitivo: seus fundamentos culturais e sociais. tradução: Fernando Limongeli Gurgueira. 6. ed. São Paulo: Ícone, 2010.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2015.
PINO, A. O conceito de mediação semiótica em Vygotsky e seu papel na explicação do psiquismo humano. Cadernos CEDES. Campinas: Papirus, n. 24, p. 32-43, 1991.
PINO, A. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. 2. ed. Madrid: Machado Libros, 2001. v. 2.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. 2. ed. Madrid: Aprendizaje Visor. 2000. v. 3.
VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R., Funktsiya znakov v razvitii vysshikh psikhicheskikhprotsessov. In: Orudiye i znak v razvitii rebenka [Instrumento e signo no desenvolvimento infantil]. Traduzido por Bruno Bianchi. Moscou: Pedagogika, 1984. Escrito originalmente em 1930. Disponível em: https://medium.com/katharsis. Acesso em: 03 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.