Políticas Indutoras de Educação Integral: uma revisão sistematizada

Authors

  • Ediane Sena Almeida Universidade Federal do Oeste do Pará
  • Maria Lília Imbiriba Sousa Colares Universidade Federal do Oeste do Pará

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v22i47.1476

Keywords:

Política educacional, educação integral , FEPAE_NNE

Abstract

This article aims to present the study of knowledge production on the theme of policies inducing integral education published in journals linked to the Forum of Editors in the North Northeast/FEPAE-NNE Education area, from 2017 to 2020. It was used the methodology of systematic review type, bibliographic character, with a qualitative approach. Data were collected from the websites of the aforementioned journals. 49 journals linked to the FEPAE-NNE were identified, of which 7 were included by the indexers criterion. Through a keyword search, 608 articles were found, after analysis, two journals were excluded. So that the final analysis took place on 30 articles, distributed in 5 journals. The results show that there was a drop in publications on the subject in 2020, 23 reports of problems for the implementation of policies inducing comprehensive education related to school organization and a gap because of the 30 researches investigated, only one article investigated the New Program More Education.

Author Biographies

Ediane Sena Almeida, Universidade Federal do Oeste do Pará

 

Maria Lília Imbiriba Sousa Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutora em Educação pela UNICAMP. Docente do curso de Pedagogia, do Programa de Pós-graduação em Educação/Ufopa e do Programa de Pós-graduação em Educação da Amazônia/PGEDA, Associação em Rede, polo/Ufopa. Coordenadora Adjunta do PPGE/Ufopa e do Grupo de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil – HISTEDBR/UFOPA”. É Vice coordenadora do Fórum de Editores de Periódicos de Educação das Regiões Norte e Nordeste Vice presidente da Região Norte da Sociedade Brasileira de Educação Comparada/SBEC (2020-2022). Bolsista do CNPq - Brasil (nº do processo 304018/2018-0). 

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Published

2023-03-08

How to Cite

Sena Almeida, E., & Imbiriba Sousa Colares, M. L. (2023). Políticas Indutoras de Educação Integral: uma revisão sistematizada. Revista Profissão Docente, 22(47), 01–23. https://doi.org/10.31496/rpd.v22i47.1476

Issue

Section

Dossiê - Educação Integral