Constitutional Amendment 95/2016, Democratic State of Law and education: different interests, resistances and propositions

Authors

  • Adilson Prefeitura Municipal de Uberlândia – Secretaria Municipal de Educação – SME
  • ARAUJO, Osmar Prefeitura Municipal de Uberlândia – Secretaria Municipal de Educação – SME
  • NOVAIS, Gercina Santana Universidade de Uberaba – UNIUBE

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1555

Keywords:

Emenda Constitucional 95/16, Estado Democrático de Direito, Educação, Direitos Sociais

Abstract

This text presents the results of a research about the implications of the Constitutional Amendment 95/2016, highlighting its consequences in regard to the guarantees of the Democratic State of Law in the Brazilian context and its consequences in education. The results allow us to spot the low effectiveness of social rights, which may undergo pressure to be suppressed on the grounds of insufficient financial resources, thus bringing about the need to equate them with the fundamental rights, based on the Principle of Prohibition of Retrogression, so that the achievements already achieved be not abolished. They also allow us to reveal in on the impacts of the Constitutional Amendment 95/2016, on social rights, in which the denial of the right to basic public education quality is spotted and the resistance movements against the approval of the aforementioned Constitutional Amendment and, after approval, for its immediate suppression, demonstrating its unconstitutionality, as well as the deconstruction of the Democratic State of Law and destruction of social rights.

Author Biographies

Adilson, Prefeitura Municipal de Uberlândia – Secretaria Municipal de Educação – SME

Mestre em Educação Profissional pela Universidade de Uberaba – Uniube. Professor de História da Rede Municipal de Ensino de Uberlândia.

ARAUJO, Osmar, Prefeitura Municipal de Uberlândia – Secretaria Municipal de Educação – SME

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Professor de Língua Portuguesa da Rede Municipal de Ensino de Uberlândia.

NOVAIS, Gercina Santana, Universidade de Uberaba – UNIUBE

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Professora e Vice-coordenadora do Mestrado Profissional em Educação: formação docente para a Educação Básica, da Universidade de Uberaba. Líder do Grupo de Pesquisa Formação Docente, Direito de Aprender e Práticas Pedagógicas (FORDAPP/CNPq). Membro da Rede de Pesquisadores sobre o Professor do Centro-Oeste Brasil (REDECENTRO) e coordenadora da Rede Cooperativa de Ensino, Pesquisa e Extensão em Escolas de Educação Básica (RECEPE).

References

AÇÃO EDUCATIVA. Direitos valem mais: coalizão pelo fim da emenda constitucional 95/16. São Paul: Coalizão Direitos Valem Mais, 2020. Disponível em: https://direitosvalemmais.org.br/wpcontent/uploads/2020/05/DOCUMENTO_STF_ Maio_2020.pdf. Acesso em: 02 set. 2021.

ASSOCIAÇÃO DOS DOCENTES DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA - ADUFU – SEÇÃO SINDICAL. Carta de Cuiabá – 03/02/2017 – Disponível em: http://adufu.org.br/post/noticias/andessn-divulga-carta-de-cuiaba-/. Acesso em: 15 mar. 2021

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DOCENTES DO ENSINO SUPERIOR - ANDES, Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior - ANDES-SN Data: 05/08/2017 Ataques aos direitos sociais são debatidos em Reunião Ampliada pelos SPF. Disponível em: http://portal.andes.org.br/andes/print-ultimas-noticias.andes?id=8970. Acesso em: 04 jun. 2021.

BOLETIM DO SINDICATO ÚNICO DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO DE MINAS GERAIS. Belo Horizonte, Sind-UTE/MG, nº 148, out., 2016. 04 p. Disponível em: https://sindutemg.org.br/wp-content/uploads/2016/11/Informa- 148-WEB02.pdf

Acesso em: 14 set. 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 30 jul. 2021.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 01 jun. 2017

BRASIL. Emenda Constitucional nº 95, de 2016. Brasília: Presidência da República, 2016. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/emecon/2016/emendaconstitucional-95-15-dezembro-2016-784029-publicacaooriginal-151558-pl.html. Acesso em: 19 jul. 2021.

BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Plano Nacional de Educação. Brasília: Presidência da República, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 10 set. 2021.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. STF - Ação Direta de Inconstitucionalidade (ADI) nº 5715, de 2017. Relator: Min. Rosa Weber. Disponível em: http://portal.stf.jus.br/processos/detalhe.asp?incidente=5203351. Acesso em: 07 dez. 2019.

CARVALHO, J. M. de. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 18. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

CASARA, R. R. R. Estado pós-democrático: neo-obscurantismo e gestão dos indesejáveis. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, Jean. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes. 2008. p. 295-305

COUTO, M. Antes de nascer o mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

FLEURI, R. M. Conversidade: diálogo entre universidade e movimentos sociais. João Pessoa: Editora do CCTA, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, E. O Direito à Educação e suas Perspectivas de Efetividade. In. GARCIA, E. (org.). A Efetividade dos Direitos Sociais. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2004. p.149.

GOMES, T. D. M. Emenda Constitucional 95/2016: instrumento de retomada da desvinculação das receitas da União sobre a manutenção e desenvolvimento do ensino. 2019. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação/Programa de Pós-graduação em educação, Universidade Federal de Amazonas, Manaus, 2019.

HARARI, Y. N. 21 lições para o século 21. Trad. Paulo Geiger. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

LARA, T. A. Foi assim de repente. Juiz de Fora: Gryphon, 2016.

LIMA, T. C. S. de; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál. Florianópolis v. 10, n. esp. p. 37-45, 2007.

MARIANO, C. M. Emenda Constitucional 95/2016 e o teto dos gastos públicos: Brasil de volta ao estado de exceção econômico e ao capitalismo do desastre. Revista de Investigações Constitucionais, Curitiba, v. 4, n. 1, p. 259-281, jan./abr. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5380/rinc.v4i1.50289. Acesso em: 18 jun. 2018.

OLIVEIRA, C. de; SILVA, G. O Novo Regime Fiscal: tramitação e impactos para a educação. Revista Brasileira De Política e Administração Da Educação, v. 34, n. 1, p. 253–269, jan./abr. 2018.

ROSA, G. Grande sertão: veredas. São Paulo: Companhia de Bolso, 2001.

SARLET, I. W. A eficácia dos direitos fundamentais. Porto Alegre: Livraria do Advogado Editora, 2013.

TANNO, C. R. CONOF – Estudo Técnico nº 01/2017 – EC Nº 95/2016 - Teto de Gastos Públicos: Questões essenciais para o Desenvolvimento da Educação. Brasília, 2016a. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/orcamento-da-uniao/estudos/2017/et01-2017-teto-de-gastos-publicos-questoes-essenciais-para-o-desenvolvimento-da-educacaoAcesso em: 06 jun. 2020.

Published

2023-12-21

How to Cite

ADILSON CAETANO DA; OSMAR RIBEIRO DE; GERCINA SANTANA. Constitutional Amendment 95/2016, Democratic State of Law and education: different interests, resistances and propositions. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 23, n. 48, p. 01–22, 2023. DOI: 10.31496/rpd.v23i48.1555. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1555. Acesso em: 23 nov. 2024.