Inclusion of students with autism spectrum disorder in High School: a literature review

Authors

  • Fidelina Maria Candido Pinto Instituto Federal do Triângulo Mineiro - IFTM, Brasil
  • Anderson Claytom Ferreira Brettas Instituto Federal do Triângulo Mineiro - IFTM, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1589

Keywords:

autism, inclusive education, Middle School

Abstract

This study is a part of the research developed by the first author under the guidance of the second author, bringing as a proposal the State of the Art on the theme of inclusion, autism, inclusive education in Professional and Technological Education (PTE). The methodological route was defined as bibliographic in nature, and a qualitative approach, through the compilation of research data produced in the period between the years 2018 to 2022, in Brazil, following the trends of studies in the area, in the context on which the literature was produced and articulated, with the objective of identifying what other authors report on the subject, through a systematic analysis, seeking to broaden the discussions, and provoke new questions to the readers. The results showed that inclusion has been taking up more and more space in public policies, however, for it to materialize, there must be accessibility, financial investments and adequate teacher training, articulated with the pedagogical proposal of schools, in order to eliminate obstacles that may limit the learning of these students.

Author Biographies

Fidelina Maria Candido Pinto, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - IFTM, Brasil

Graduate in Business Administration from Universidade Presidente Antônio Carlos - UNIPAC. Specialized in Public Management from Faculdades Integradas de Jacarepaguá - FIJ. Specialized in Inclusive Professional and Technological Education from Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Uberaba Parque Tecnológico campus. Master's degree in Professional and Technological Education from Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM), Uberaba Parque Tecnológico campus.

Anderson Claytom Ferreira Brettas, Instituto Federal do Triângulo Mineiro - IFTM, Brasil

Vice President of the Asociación de Historiadores Latinoamericanos y del Caribe (Adhilac Internacional) and Editor of Revista Ariadna Tucma. Leader of the Mnemosyne Research Group – Memories, Representations & Oralities in Education and Teaching (IFTM/CNPq). Member of the Research Group Nación, Región y Relaciones Internacionales en el Caribe y América Latina at Universidad Nacional de Colombia, San Andrés campus, and of CEHAL/PUC-SP – Centro de Estudos de História da América Latina at PUC-SP. Conducts research and supervises studies in education, labor, formative processes, and the meanings of work; humanized teaching of Science and Technology; intellectuals and Education; the relationships between History and Literature; memory, narratives, dictatorships, institutional violence, and human rights, with an emphasis on these representations in Education and the teaching of History and other humanities in Brazil, Colombia, Paraguay, and the Dominican Republic. Organizer of the Nuestra América collection, published by Editora Navegando.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARBOSA, P. M. R. Autismo. Revista Educação Pública. Fundação, Rio de janeiro, v. 14, n. 40, p. 1-3. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/14/40/autismo. Acesso em: 08 jun. 2022.

BECKER, K. L. Como a dificiência afeta a educação e o trabalho de jovens no Brasil. Nova Economia. 2019, v. 29, n. 3, p. 1009-1039. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-6351/4077. Acesso em: 28 maio 2022.

BORGES, A. dos A. D. Ensino de física e autismo: articulações no ensino médio. 2021, Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Pós-Graduação em Educação. Uberlândia, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/31445/9/ EnsinoF%c3%adsicaAutismo.pdf. Acesso em: 18 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Nota Técnica nº 24/2013/MEC /SECADI/DPEE. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão Diretoria de Políticas de Educ. Especial, 2013.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13287-nt24-sistem-lei12764-2012&Itemid=30192. Acesso em: 06 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 04 de 02 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília: Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 18 jun. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 4.024 de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1961. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em:16 dez. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 dez. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a política nacional de proteção dos direitos da pessoa com transtorno do espectro autista. Brasília: Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em:16 dez. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.145 de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília: Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 06 jun. 2022.

ERVILHA, G. C. Transtornos globais do desenvolvimento e a inclusão escolar: adequações curriculares para o ensino de história no ensino. 2019, 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Faculdade de Ciências, Bauru, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/182055. Acesso em: 04 maio 2022.

FRIZZARINI, S. T. CARGNIN, C. O processo de inclusão e o autismo temático institucional. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 21, n. 5, p. 99-109, 6 nov. 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONZAGA, M. V. Análise da situação de inclusão de alunos com transtorno do espectro autista a partir de registro escolar diário. 2019.114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação. Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/32933/1/ Dissertac%cc%a7a%cc%83o%20Mariana%20Viana%20Gonzaga.pdf. Acesso em: 08 maio 2022.

MACEDO, E. C. de. Formação colaborativa de docentes em educação profissional e tecnológica inclusiva para o ensino de alunos com transtorno do espectro do autismo (TEA). 2019. 132f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/28251. Acesso em: 04 maio 2022.

MONTICELLI, F. F. SAITER, F. PEREIRA, A. O trabalho colaborativo e o atendimento educacional especializado aos alunos com autismo no Instituto Federal do Espírito Santo. v. 5 n. 10 (2020): Revista Educação Especial em Debate, v. 5, n.10, p. 94-111, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/32144. Acesso em: 04 maio 2022.

RIBEIRO, A. de S. A inclusão da pessoa com deficiência: análise das políticas de inclusão dos trabalhadores autistas no mercado de trabalho amazonense. 2020, 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Fortaleza. Programa de Mestrado em Direito Constitucional. Manaus, 2020. Disponível em: https://uol.unifor.br/oul/ObraBdtdSiteTrazer.do?method=trazer&ns=true&obraCodigo=115525. Acesso em: 04 abr. 2022.

RODRIGUES, A. P. N. Caderno de orientações pedagógicas para o ensino de espanhol a alunos com transtorno do espectro autista. 2020, Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina. Centro de Letras e Ciências Humanas. Programa de Pós-Graduação em Letras Estrangeiras Modernas. Londrina, 2020. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000231405. Acesso em: 02 maio 2022.

SANTOS, N. M. Educação inclusiva: práticas pedagógicas colaborativas para estudantes com transtorno do espectro do autismo. 2021. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Psicologia, Desenvolvimento e Políticas Públicas, 2021. Disponível em: https://tede.unisantos.br/handle/tede/7364. Acesso em: 04 maio 2022.

SANTOS, T. C. S. dos. Proposta de uma sequência didática para trabalhar gravitação universal com uma discente com transtorno do espectro autista. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2020. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/5165. Acesso em: 04 maio 2022.

SILVA, K. C. D. da. Atendimento educacional especializado: uma proposta pedagógica de apoio a professores de Ciências da Natureza. 2018, 181 p. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Ensino de Ciências) – Universidade de Brasília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34252. Acesso em: 22 maio 2022.

SOUZA SILVA, A. de. Percepções dos professores de apoio educacional especializado sobre a inclusão de alunos com transtorno espectro do autismo. 2018. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Foz do Iguaçu, Centro de Educação, Letras e Saúde, Programa de Pós-Graduação em Ensino, 2018. Disponível em: https://tede.unioeste.br/bitstream/tede/4056/5/Amos_de_Souza_Silva_2018.pdf. Acesso em: 16 maio 2022.

SOUZA, E. dos S.; FERRETE, R. B. Práticas educativas de linguagem e inclusão: estudo de caso de um aluno com transtorno do espectro autista na Educação Profissional e Tecnológica. 1. ed. 103 p., Aracaju: Edifs, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifs.edu.br/biblioteca/handle/123456789/1448. Acesso em: 07 maio 2022.

VASCONCELLOS. S. P. Práticas educativas e escolarização de alunos com transtorno do espectro autista na educação profissional. 2019, 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação., Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/33592. Acesso em: 14 maio 2022.

VASCONCELLOS, S. P. RAHME, M. M. F. GONÇALVES, T. G. G. L. Transtorno do Espectro Autista e Práticas Educativas na Educação Profissional. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 4, p. 555-566, out. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/DvgMGqGJyHFNmmLyM699XyN/?lang=pt#. Acesso em: 06 maio 2022.

Published

2024-12-11

How to Cite

PINTO, F. M. C.; BRETTAS, A. C. F. . Inclusion of students with autism spectrum disorder in High School: a literature review. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–22, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1589. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1589. Acesso em: 18 dec. 2024.