SUBJECT IN SCENES: (AUTO)BIOGRAPHICAL RESEARCH AND CONGADEIRO PEDAGOGY

Authors

  • Rafael Honorato de Lima Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM / Prefeitura Municipal de Uberaba - PMU
  • Danilo Seithi Kato Universidade Federal do Triangulo Mineiro - UFTM

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1645

Keywords:

Autobiografia, Lei 10.639/2003, Educação Étnico Racial, Pedagogia Congadeira, Congada

Abstract

SUBJECT IN SCENES: (AUTO)BIOGRAPHICAL RESEARCH AND CONGADEIRO PEDAGOGY   ABSTRACT The narratives herein transcribed are from a methodological approach that originates from (auto)biographical research dialogued in scenes entitled Congadeiro Pedagogy: Germinations of a Proposal for the Education of Racial Ethnic Relations (Pedagogia Congadeira: Germinações de uma Proposta para Educação das Relações Étnicos Raciais). We weave this article from the questions: Can a(n) (auto)biography help in the exploration and formation of the subject? How does the (auto)biographical methodology in scenes contribute to the establishment of Congadeiro Pedagogy? Aiming to analyze and understand the possibilities/potentialities of the (auto)biographical method in the formation of the subject, we propose a reflection on the fundamentals of (auto)biographical research with transition in scenes and their possible contributions to the establishment of Congadeiro Pedagogy. These contributions include elements that complement for a better understanding of the dimension of the researched reality, a spiral cycle that ranges from individual to collective, pioneering educational spaces and times of the (auto)biographical subject (having Congada and Congadeiro as main actors), the provisions of Law 10.639/2003, the strengthening of links between experiences and knowledge, and reconstructive textures of the meaning of their experiences.

Author Biographies

Rafael Honorato de Lima, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM / Prefeitura Municipal de Uberaba - PMU

Mestre em Educação, licenciado em Educação Física e Pedagogia, pós-graduado em Educação Social, Educação Física Escolar e Gestão Educacional. Conhecimento nas áreas de Dependência Química, danças da cultura Afro-Brasileira (Congado, Moçambique e afoxé) e em manuseio de ferramentas tecnológicas voltadas para área educativa. Coordenador de oficinas Esportivas e vice-diretor da Escola Municipal Professora Esther Limírio Brigagão, de Uberaba-MG.

Danilo Seithi Kato, Universidade Federal do Triangulo Mineiro - UFTM

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (2003), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2008), e Doutorado no programa de Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, na linha de pesquisa de formação de professores (2014). Atualmente é docente na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) no Departamento de Educação em Ciências da Natureza, Matemática e Tecnologias (DECMT), vinculado ao Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação (ICENE) no curso de Licenciatura em Educação do Campo. É credenciado, como professor colaborador, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. Também é colaborador voluntário do Centro de Investigações de Metodologias Educacionais Alternativas Conexão (CIMEAC), associação sem fins lucrativos e de interesse público com enfoque em estudos sobre Educação Popular. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores e em metodologia de ensino de ciências/biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, educação ambiental, educação popular, interculturalidade e decolonidade na educação.

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Published

2023-12-16

How to Cite

LIMA, R. H. de .; SEITHI KATO, D. . SUBJECT IN SCENES: (AUTO)BIOGRAPHICAL RESEARCH AND CONGADEIRO PEDAGOGY. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 23, n. 48, p. 01–14, 2023. DOI: 10.31496/rpd.v23i48.1645. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1645. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier - Knowledge from Experience: Diversity in Focus