SUBJECT IN SCENES: (AUTO)BIOGRAPHICAL RESEARCH AND CONGADEIRO PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1645Keywords:
Autobiografia, Lei 10.639/2003, Educação Étnico Racial, Pedagogia Congadeira, CongadaAbstract
SUBJECT IN SCENES: (AUTO)BIOGRAPHICAL RESEARCH AND CONGADEIRO PEDAGOGY ABSTRACT The narratives herein transcribed are from a methodological approach that originates from (auto)biographical research dialogued in scenes entitled Congadeiro Pedagogy: Germinations of a Proposal for the Education of Racial Ethnic Relations (Pedagogia Congadeira: Germinações de uma Proposta para Educação das Relações Étnicos Raciais). We weave this article from the questions: Can a(n) (auto)biography help in the exploration and formation of the subject? How does the (auto)biographical methodology in scenes contribute to the establishment of Congadeiro Pedagogy? Aiming to analyze and understand the possibilities/potentialities of the (auto)biographical method in the formation of the subject, we propose a reflection on the fundamentals of (auto)biographical research with transition in scenes and their possible contributions to the establishment of Congadeiro Pedagogy. These contributions include elements that complement for a better understanding of the dimension of the researched reality, a spiral cycle that ranges from individual to collective, pioneering educational spaces and times of the (auto)biographical subject (having Congada and Congadeiro as main actors), the provisions of Law 10.639/2003, the strengthening of links between experiences and knowledge, and reconstructive textures of the meaning of their experiences.References
BRASIL. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003. D.O.U. de 10 de janeiro de 2003.
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino da história afro-brasileira e africana. Brasília: SECAD/ME, 2004.
CANCLINI, N. G Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Heloísa P. Cintrão e Ana Regina Lessa. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1998. 392p.
FRISON, L. M. B.; ABRAHÃO, M. H. M. B. Compreensão cênica: possibilidade interpretativa de narrativas de (auto)formação de ex-pebidianas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, 2019. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/n8WvstpJgMJynpBRM5yMF7c/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 18 de set. 2022.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódio de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2019. 244 p.
NEVES, J. G. N. O mito do sujeito e o sujeito do mito: entre a racionalidade moderna e a racionalidade (auto)biográfica. Revista NUPEM, Campo Mourão, v. 14, n. 32, p. 10-2, maio/ago. 2022.
OLIVEIRA, R. P. de O. Morte Tradicional em sociedade moderna: Os ritos de morte na comunidade dos Arturos. Tese – (Doutorado em Antropologia), Pontífera Universidade Católica de São Paulo. São Paulo. p.211. 2011.
SIMÃO, A. M. da V.; FRISON, L. M. B. História de vida em pesquisa (auto) biográfica: Circuito que inclui tempos, lugares e autorregulação da aprendizagem. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 71-79, jan./abr.2020.
RUFINO, L. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019. 164 p.
SOUZA, T. P. Áfricas: processos educativos presentes no terno de congada chapéu de fitas. Programa de pós-graduação em Educação. Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2014. 270f.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os textos submetidos e aprovados pelo Conselho Editorial da Revista Profissão Docente serão publicados, e seus autores poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título, Revista Profissão Docente, volume, número, ano de publicação e paginação do texto referido). Todos os artigos dessa Revista são de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo qualquer responsabilidade legal sobre seu conteúdo à Revista ou à Universidade de Uberaba.