The importance of educommunication in the context of BNCC
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1547Keywords:
Implementação da BNCC, Formação Docente, Letramento Digital, Práticas da EducomunicaçãoAbstract
Currently, the media is a great influencing factor, both negatively and positively in the lives of academic actors. It is up to the school to make positive use of these resources. Thus, this article aims to justify the inclusion of Educommunication practices in the curriculum policy for teacher training (BNCC Implementers). The research presents a qualitative approach, documentary and bibliographic character. The data collection period was from 2020 to 2022, when the urgency of continuing training for teachers in digital literacy was highlighted, as a result of Covid-19. The following were researched in the electronic repositories SciELO, Google Scholar and the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD): theses, scientific articles and electronic journals that highlight public policies for training BNCC implementers, worked on by Content Analysis (BARDIN, 2006). As results, authors such as Baccega (1999), Moran (2000), Melo (2016) and Soares (2011-2018) were obtained in reinforcing the teaching work through new educommunicative methodologies.
Downloads
References
BACCEGA, M. A. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 19, 30 dez. 2009.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.
BIBIANO, B. Educador nota 10: conheça quatro dos projetos vencedores. São Paulo: Nova Escola, 2022. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/21260/experiencias-do-ensino-remoto-ajudam-a-recompor-aprendizagens-e-manter-o-legado-de-acolhimento-na-retomada-presencial. Acesso em: 07 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 12 out. 2020.
BRITO FILHO, M. C. Gestão escolar e tecnologias: a realidade de escolas públicas na cidade de Maceió/AL. Revista Científica do Instituto Federal de Alagoas, Maceió, v. 4, n. 1, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ifal.edu.br/educte/article/download/87/100. Acesso em 09 jun. 2021.
CECÍLIO, C. Educação midiática e BNCC: saiba como aplicar com a sua turma. São Paulo: Nova Escola, 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/18420/como-trabalhar-educacao-midiatica-em-sala-de-aula. Acesso em: 07 jun. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção Leitura.
MELLO, G. N. de. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 98-110, mar. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/d6PXJjNMc3qJBMxQBQcVkNq/. Acesso em: jun. 2021.
MORAN, J. M. Ensinar e aprender exige hoje muito mais flexibilidade espaço temporal, pessoal e de grupo, menos conteúdos fixos e processos mais abertos de pesquisa e de comunicação. In: MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 26. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 11-47.
MORAN, J. M. Mudar a forma de ensinar e aprender com tecnologias. Interações, São Paulo, v. V, n. 9, p. 57, jan.– jun., 2000.
MOREIRA, A. F. B. Currículos e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1990.
OBSERVATÓRIO DO ENSINO MÉDIO DE SANTA CATARINA. A educação em tempos de pandemia: Soluções Emergenciais pelo Mundo. Florianópolis: OEMESC, 2020. Disponível em: https://www.udesc.br/ensinomedioemsc. Acesso em: 19 out. 2021.
SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DO RIO GRANDE DO SUL. Educomunicação e TIC nas escolas para professores. Porto Alegre: SERS, 2015. Disponível em: https://moodle.educacao.rs.gov.br/mod/book/view.php?id=7294. Acesso em: 29 jun. 2022.
SOARES, I de O. A educomunicação na segunda versão da BNCC: Caminhos para uma Alfabetização Midiática e Informacional integrada ao currículo. In: SOARES, I de O.; VIANA, C.; XAVIER, J. B. (org.) Educomunicação e alfabetização midiática: conceitos, práticas e interlocuções. São Paulo: ABPEducom, 2016. p. 35-49. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br. Acesso em: 29 jun. 2022.
SOARES, I de O. Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 7-24, 7 jun. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/144832. Acesso em: jun. 2022.
SOARES, I de O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação – contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
UNESCO. Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores. Brasília: UNESCO, 2013, Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002204/220418por.pdf. Acesso em: jun. 2022.
UNESCO. Educational content up close: examining the learning dimensions of Education for Sustainable Development and Global Citizenship Education. Paris: UNIESCO, 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372327. Acesso em: jun. 2022.
ZEICHNER, K. Teachers as reflective practitioners and the democratization of school reform. In: ZEICHNER, K.; MELNICK, S.; GOMEZ, M.L. (ed.). Currents of reform in pre-service teacher education. New York: Teachers College Press, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.