The importance of educommunication in the context of BNCC

Authors

  • Joseane Maria Vieira da Silva Universidade Franciscana – UFN, Brasil
  • Taís Steffenello Ghisleni Universidade Franciscana – UFN, Brasil
  • Janaina Pereira Pretto Carlesso Universidade Franciscana – UFN, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1547

Keywords:

Implementação da BNCC, Formação Docente, Letramento Digital, Práticas da Educomunicação

Abstract

Currently, the media is a great influencing factor, both negatively and positively in the lives of academic actors. It is up to the school to make positive use of these resources. Thus, this article aims to justify the inclusion of Educommunication practices in the curriculum policy for teacher training (BNCC Implementers). The research presents a qualitative approach, documentary and bibliographic character. The data collection period was from 2020 to 2022, when the urgency of continuing training for teachers in digital literacy was highlighted, as a result of Covid-19. The following were researched in the electronic repositories SciELO, Google Scholar and the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD): theses, scientific articles and electronic journals that highlight public policies for training BNCC implementers, worked on by Content Analysis (BARDIN, 2006). As results, authors such as Baccega (1999), Moran (2000), Melo (2016) and Soares (2011-2018) were obtained in reinforcing the teaching work through new educommunicative methodologies.

Author Biographies

Joseane Maria Vieira da Silva, Universidade Franciscana – UFN, Brasil

Graduada em Língua e Literatura Portuguesa pela Universidade Federal do Amazonas, mestre em Ensino de Humanidades e Linguagens pela Universidade Franciscana - UFN.

Taís Steffenello Ghisleni, Universidade Franciscana – UFN, Brasil

Professora na Universidade Franciscana (Santa Maria, RS), nos cursos de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens e Publicidade e Propaganda. Doutora em Comunicação Midiática Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Engenharia de Produção (UFSM), Especialista em Comunicação, Movimento e Mídia (UFSM) e Bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda (UNIJUI).

Janaina Pereira Pretto Carlesso, Universidade Franciscana – UFN, Brasil

Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Professora adjunta II no curso de graduação em Psicologia e no Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana - UFN.

References

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Published

2024-07-08

How to Cite

VIEIRA DA SILVA, J. M.; GHISLENI, T. S.; CARLESSO, J. P. P. The importance of educommunication in the context of BNCC. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–20, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1547. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1547. Acesso em: 30 dec. 2024.