Teachers Qualification in the Physical Education Course: the Construction of Knowledge in the Experience of the Pedagocical Residency Program
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1626Keywords:
Pedagogical Residency program, teachers qualification, School Physical EducationAbstract
This study takes as reference the research "Formação docente e Educação Física: a construção de saberes na vivência do Programa Residência Pedagógica (Teacher academic qualification and Physical Education: the constitution of knowledge in the experiences of the pedagogical residency program)”, whose objective was to analyze the contributions of the Residência Pedagógica (pedagogical residency) program for the qualification process of university students members, from the Physical Education course of the Unoversity of the State of Rio Grande do Norte. For that purpose, a research of qualitative nature, exploratory and descriptive approach was created, with a questionnaire serving as na instrument for data collection, which was constituted through an electronic method in the Google Forms platform. The questionnaire was applied to a sample of 13 students, members of the Pedagogical Residency program, all of them being participants of the 2018 and 2020 editions of the program, who attended or were still attending the Physical Education course in the aforementioned University. It was verified, with this study, the established approach by the Program, between the participant students and the school, the space for these subject’s qualification and performance, which promotes the experience of being a teacher.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa. Edições 70, 1977.
BORGES, C. M. F. O Professor da educação básica e seus saberes profissionais. Araraquara: JM, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
CHARLOT, B. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de educação, v. 11, n.31, p. 7-18, 2006.
COUTO, P. S. C. A residência pedagógica como política de formação inicial e continuada de professores: uma análise crítica. 2022. 226 f. Dissertação (Mestrado em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais) – Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2022.
DARIDO, S. C. Educação física na escola: realidade, aspectos legais e possibilidades. São Paulo: Cultura Acadêmica/UNESP, 2012.
FONSECA, R. G.; SOUZA NETO, S. Educação Física, profissionalização e mercado de trabalho: uma análise sobre o projeto profissional. Movimento, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 1-16, 2020. DOI 10.22456/1982-8918.98699. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/98699. Acesso em: 08 fev. 2025.
FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Editora Cortez, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijui, RS: UNIJUÍ, 1998.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Plageder, 2009.
GIL, A. C. et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
KONDER, L. O futuro da filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
MACEDO, E. Base Nacional Comum Curricular: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação e Sociedade. v. 36. n. 133, p. 891-908, out-dez 2015.
NÓVOA, A. Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SANTOS, W.; MAXIMIANO, F.; FROSSARD, M. Narrativas docentes sobre avaliação do ensino-aprendizagem: da formação inicial ao contexto de atuação profissional. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 3, p. 739-52, jul./set. 2016.
SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992. 119 p. (Coleção magistério 2. grau. Série formação do professor).
SILVA, M.; FERREIRA, A.; JESUS, I.; ALENCAR, G.; ARAÚJO, V. Consciência fonológica: articulação entre teoria e prática por meio do programa residência pedagógica. Trabalho apresentado no III Encontro das Licenciaturas Região Sul, Curitiba, Brasil, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os textos submetidos e aprovados pelo Conselho Editorial da Revista Profissão Docente serão publicados, e seus autores poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título, Revista Profissão Docente, volume, número, ano de publicação e paginação do texto referido). Todos os artigos dessa Revista são de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo qualquer responsabilidade legal sobre seu conteúdo à Revista ou à Universidade de Uberaba.