A Educação Inclusiva e o processo de construção da identidade docente
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1646Keywords:
Educação Inclusiva, Identidade docente, Professor regenteAbstract
The present work constitutes a qualitative research, with the objective of understanding how the teaching identity of the regent teacher who works with students who are the target audience of special education is constructed, in the context of inclusive education. The investigation process was carried out with eight teachers from public schools in the city of Uberaba - MG. As data construction methods, Life History and Focus Group were used. For the data analysis process, Content Analysis was used. As a theoretical contribution, a literature review was carried out regarding inclusive education and teacher identity. Through the investigation carried out, it is considered that the work with the specificities becomes challenging in an educational system that prevents the teacher from having quality time to socialize and strengthen himself among his peers. It is understood that the regent teacher is rebuilding his identity in a relatively new context in his professional path.References
ABRAHÃO, M. H. M. B. Memórias, narrativas e pesquisa autobiográfica. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n.14, p. 79-95, set., 2003.
ALVARADO-PRADA, L. E.; FREITAS, T.; FREITAS, C. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, p. 367-387, 2010.
BESUTTI, J.; REDANTE, R. C.; FÁVERO, A. A. Formação e construção da identidade docente a partir das narrativas de história de vida. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 260-277, jul.-dez. 2017.
BRASIL. Direito à educação: subsídios para a gestão dos sistemas educacionais: orientações gerais e marcos legais. Organização: Ricardo Lovatto Blattes. 2. Ed., Brasília: MEC, SEESP, 2006.
CARVALHO, A. C. A. A importância da família na inclusão escolar de crianças e jovens com necessidades educativas especiais. 2017. 112 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Universidade Católica Portuguesa, Braga, 2017.
CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. Educação inclusiva: diferentes configurações, olhares e mundos possíveis. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 70, p. 1388-1412, jul./set. 2021.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
CRUZ, F. M. L; AGUIAR, M. C. C. Trajetórias na identidade profissional docente: aproximações teóricas. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 33, p. 7-28, 2011.
DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FARIA, E.; SOUZA, V. L. T. Sobre o conceito de identidade: apropriações em estudos sobre formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 35-42, jan./jun. 2011.
FIGUEIREDO, R. V.; BONETTI, L. W.; POULIN, J-R. Da epistemologia clássica da educação à inclusão escolar: desafios e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 959-977, 2017.
FRANCO, M. L.P.B. Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro, 2005.
FRANCO, R. M. S.; GOMES, C. Educação Inclusiva para além da Educação Especial: uma revisão parcial das produções nacionais. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 37, n. 113, p. 194-207, 2020.
GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.
LIMA, P. A. Educação Inclusiva e Igualdade Social. São Paulo: Avercamp, 2006.
MANTOAN, M. T. E. (Org.). O desafio das diferenças nas escolas. 4. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 1, n.1, p. 109-131, ago/dez, 2009.
MARCHESAN, A.; CARPENEDO, R. F. Capacitismo: entre a designação e a significação da pessoa com deficiência. Revista Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 40, p. 45-55, 2021.
MARTINS, L. A. R.; et al. Inclusão: compartilhando saberes. 3. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2008
MELLINI, C. K.; OVIGLI, D. F. B. Identidade docente: percepções de professores de biologia iniciantes. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-22. 2020.
NOGUEIRA, M. L. M. et al. O método de história de vida: a exigência de um encontro em tempos de aceleração. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del Rei, v. 12, n. 2, maio-ago. 2017.
NÓVOA, A. (Org.) Os professores e a sua formação. 2. ed., Lisboa: Dom Quixote Instituto de Inovação Educacional, 1995.
ORRÚ, S. E. O re-inventar da inclusão: os desafios da diferença no processo ensinar e aprender. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
PEREIRA, C. A. R.; GUIMARÃES, S. A Educação Especial na Formação de Professores: um Estudo sobre Cursos de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Educação Especial, Rio Grande, v. 25, n. 4, p. 571-586, 2019.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999.
RÉSES, E. S. Singularidade da profissão de professor e proletarização do trabalho docente na Educação Básica. SER Social, Brasília, v. 14, n. 31, p. 419-452, jul./dez. 2012.
RIBEIRO, G. R. P. S; AMATO, C. A. H. Análise da utilização do Desenho Universal para a Aprendizagem. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 125-151, jul./dez. 2018.
RODRIGUES, D., LIMA-RODRIGUES, L. Formação de professores e inclusão: como se reformam os reformadores? Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 41, p. 41-60, jul./set. 2011.
STAINBACK S.; STAINBACK W. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.
UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFI C AND CULTURAL ORGANIZATION. Conclusions and Recommendations. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION, 48th, 2008. Final Report. Geneve: UNESCO, 2008. p. 18. Disponível em: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/ ICE_FINAL_REPORT_eng.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
VALLE, I. R. Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 87, n. 216, p. 178-187, maio/ago. 2006.
VELTRONE, A. A.; MENDES, E. G. Diretrizes e desafios na formação inicial e continuada de professores para a inclusão escolar. In: CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES, 9., 2007, Águas de Lindóia, SP. A formação docente na perspectiva da inclusão: comunicação científica. São Paulo: UNESP, 2007. p. 2-8. Disponível em: https://www.unesp.br/prograd/ixcepfe/Arquivos%202007/5eixo.pdf. Acesso em: 14 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os textos submetidos e aprovados pelo Conselho Editorial da Revista Profissão Docente serão publicados, e seus autores poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título, Revista Profissão Docente, volume, número, ano de publicação e paginação do texto referido). Todos os artigos dessa Revista são de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo qualquer responsabilidade legal sobre seu conteúdo à Revista ou à Universidade de Uberaba.