Learning arithmetic in Youth and Adult Education in a public school in Tocantins state
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1480Keywords:
EJA, Matemática, Ensino e aprendizagem, Aritmética, EducaçãoAbstract
Arithmetic is one of the bases for structuring human knowledge. The main objective of this research is to know, from the point of view of teachers and students, how the teaching-learning process of arithmetic occurs in Youth and Adult Education - YAE (Second Segment) of a public school in the state of Tocantins, Brazil. We opted for a qualitative and documental research, besides the application of questionnaires to math teachers and students of YAE. These procedures characterize the research as a sample survey. Among some of the results of the research, according to the teachers, there is no didactic material for Mathematics, especially arithmetic, for YAE, and they themselves are responsible for selecting the contents to be worked on. In addition, most students reported that they have difficulties with arithmetic, although it is the most useful branch of Mathematics in their daily lives, according to their statements.References
ALONSO, M. O Trabalho Coletivo na Escola. In: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Formação de Gestores Escolares para a Utilização de Tecnologias de Informação e Comunicação. PUC-SP, 2002, p. 23-28.
BARCELOS, V. Avaliação na Educação de Jovens e Adultos: uma proposta solidária e cooperativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
BARCELOS, V.; DANTAS, T. R. Políticas e práticas na Educação de Jovens e Adultos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
BERNARDINO, A. J. Exigências na formação dos professores de EJA. VII SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL – ANPED SUL. Anais [...]. UNIVALI, Itajaí-SC, 2008.
Disponível em: http://forumeja.org.br/sc/files/Exig%C3%AAncias%20na%20forma%C3%A7%C3%A3o%20dos%20Professores%20da%20EJA.pdf. Acesso em: 19 set. 2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da educação básica 2020: resumo técnico [recurso eletrônico]. Brasília: Inep, 2021.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Plano Nacional de Educação: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. Michigan: The Institute for Research on Teaching, 1985.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREITAS, A. V. Questões curriculares e educação matemática na EJA: desafios e propostas. Jundiaí, SP: Paco, 2018.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas, SP: Papirus, 1997.
MIGUEL, J. C. Formação do conceito de proporcionalidade na perspectiva do ensino desenvolvimental. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 502-524, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6491. Acesso em: 24 dez. 2021.
NOGUEIRA, S. M. de A. Ainda tempos estranhos. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, v. 29, n. 111, p. 311-317, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-4036202100029011100001. Acesso em: 24 dez. 2021.
OLIVEIRA, G. S. (org.). Metodologia do Ensino de Matemática na Educação de Jovens e Adultos. Uberlândia, MG: FUCAMP, 2019. 134 p.
OLIVEIRA, G. S. (org.). Metodologia do Ensino de Matemática: fundamentos teóricos e práticos. Uberlândia, MG: FUCAMP, 2020. 154 p.
ONUCHIC, L. de la; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011.
PARDIM, C. M.; CALADO, M. C. O Ensino da Matemática na EJA: um estudo sobre as dificuldades e desafios do professor. Revista Ifes Ciência, Vitória, v. 2, n. 1, p. 98-123, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.36524/ric.v2i1.253. Acesso em 24 dez. 2021.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo, RS: Editora Feevale, 2013.
PPP. Escola Municipal Professora Nair Duarte. Projeto Político Pedagógico – PPP. Araguatins-TO, 2020.
ROSA, J. E.; MATOS, C. F. Atividade orientadora de ensino e proposição davydoviana na organização do ensino de matemática. Obutchénie - Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, p. 69-91, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OBv2n1a2018-4. Acesso em: 24 dez. 2021.
SANTORUM, P. R. et al. Estratégias predominantes na pesquisa qualitativa em educação. Ensaios Pedagógicos, Sorocaba, v. 2, n. 1, p. 1-133, 2018.
SOUSA, J. R. Ensinando integradamente aritmética, geometria e álgebra: propostas de atividades para a matemática do ensino fundamental. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Matemática) – Universidade Federal da Paraíba, UFPB, 2014.
SOUZA, C. R. S.; AZAMBUJA, G.; PAVÃO, S. M. de O. Rejuvenescimento da Educação de Jovens e Adultos-EJA: prática de inclusão ou exclusão?. Revista Iberoamericana de Educación, n. 59, v.2, p. 1-7, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.35362/rie5921394. Acesso em: 24 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os textos submetidos e aprovados pelo Conselho Editorial da Revista Profissão Docente serão publicados, e seus autores poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título, Revista Profissão Docente, volume, número, ano de publicação e paginação do texto referido). Todos os artigos dessa Revista são de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo qualquer responsabilidade legal sobre seu conteúdo à Revista ou à Universidade de Uberaba.