Formação docente de professores e as tecnologias assistivas para o desenvolvimento integral do aluno com deficiência

Authors

  • Rejane Isabel Ferreira Secretaria de Estado da Educação – SEE/MG
  • Bruna Carla Rodrigues de Oliveira Secretaria de Estado da Educação – SEE/MG

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v22i47.1486

Keywords:

formaçao de professores, educação integral, tecnologias assistivas, educação inclusiva

Abstract

The purpose of this work is to analyze the training of the teacher of the specialized educational service that works in the multifunctional resource rooms, for the use of assistive technologies. For this, we base ourselves on authors that corroborate with the theme, such as: Glat (2009), Nogueira (2003), Alves (2006), Saviani (2012), among others. We brought data from the World Declaration on Education for All, which deals with universal access to education and promotion of equity by promoting the integral education of all students. We emphasize on the use of assistive technology as an ally to the teaching-learning process, breaking down barriers to access to knowledge. And we seek to emphasize the importance of public policies for continuing teacher training so that an inclusive education can actually take place with an emphasis on the integral development of students with disabilities.

Author Biographies

Rejane Isabel Ferreira, Secretaria de Estado da Educação – SEE/MG

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Uberaba (2009), com Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública Especial pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2019). Atualmente é diretoria do Centro de Orientação e Pesquisa em Educação Especial.

Bruna Carla Rodrigues de Oliveira, Secretaria de Estado da Educação – SEE/MG

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011), com Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). É doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) e professora formadora no Departamento de Desenvolvimento Profissional - Casa do educador "Dedê Prais" pela Secretaria Municipal de Educação. Foi orientadora de estudos do Programa Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa/MEC de 2016 a 2018

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Published

2024-07-05

How to Cite

ISABEL FERREIRA, R.; CARLA RODRIGUES DE OLIVEIRA, B. Formação docente de professores e as tecnologias assistivas para o desenvolvimento integral do aluno com deficiência. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 22, n. 47, p. 01–12, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v22i47.1486. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1486. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossier - Holistic Education