Monitoring The Learning Process Through the Analysis of Concept Maps in Chemistry Education

Authors

  • Ademir de Souza Pereira Unviversidade Federal da Grande Dourados – UFGD, Brasil
  • Antônio Costa Neto Instituto Federal do Ceará – IFC, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1603

Keywords:

experimental activities, Ausubel, learning difficulties, teaching and learning

Abstract

This research presents the importance of experimentation in science teaching through the use of concept maps. The objective was to identify learning difficulties, understand how students organize and relate the concepts studied in Chemistry. The methodology involved a didactic sequence, in three stages, consisting of theoretical classes of kinetics content, exercises and participation in experimental activities. The data enabled the production of conceptual maps by the students, which were analyzed through qualitative research associated with the understanding of David Ausubel's learning process. The results showed possible learning difficulties in understanding, how they organize, relate the concepts studied in Chemistry and the importance of questioning/clarifying some points with the teacher. Experimentation was identified as a significant strategy for teaching science, which allows students to develop analysis and synthesis skills, in addition to promoting motivation and student engagement in the learning process.

Author Biographies

Ademir de Souza Pereira, Unviversidade Federal da Grande Dourados – UFGD, Brasil

Post-Doctorate in Science and Mathematics Education from the Federal University of Sergipe (UFS), Ph.D. in Science Education from the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Master's in Science Education from the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), and Bachelor's degree in Chemistry from the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS). Faculty member of the Chemistry Teaching Program and the Graduate Program in Science and Mathematics Education at the Federal University of Grande Dourados (UFGD).

Antônio Costa Neto, Instituto Federal do Ceará – IFC, Brasil

Bachelor's degree in Chemistry from the Federal University of Ceará (UFC), Master's in Science and Mathematics Education from the Federal University of Grande Dourados (UFGD); currently a Ph.D. candidate at RENOEN.

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D. E.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Interamericana, 1980.

FIN, J. G.; UHMANN, R. I. M. Reações químicas no ensino de química: compreensões por meio da experimentação. Revista Debates em Ensino de Química, v. 9, n. 3, p. 128-139, 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIORDAN, M. O papel da Experimentação no ensino de Ciências. Revista Química Nova na Escola, n. 10, p. 43-49, 1999.

GOMES, A. D. T.; SOUSA, E. J. O planejamento da solução de um problema prático sobre cinética química. Revista Sobre Tudo, v. 14, n. 2, p. 135-157, 2023.

LIMA, V. A.; MARCONDES, M. E. R. Atividades experimentais no ensino de química: reflexões de um grupo de professores a partir do tema eletroquímica. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. Barcelona: Instituto de Química, Universidade de São Paulo, 2005.

LOPES, E.; PASTORIO, D.; RAMOS, M. Tendências de pesquisa sobre Experimentação na Educação em Ciências: um estudo exploratório. Revista Insignare Scientia, v. 7, n. 1, p. 41-62, 2024.

LUNAS, R. M.; PEREIRA, A. S. Caminhada Ecológica: potencialidades para uma abordagem crítica da Educação Ambiental na Educação Básica. Revista Insignare Scientia, v. 5, n. 2, p. 413-434, 2022.

MONTEIRO, P. C.; SANTIN FILHO, O.; RODRIGUES, M. A. Atividades investigativas: um estudo vivenciado por licenciandos em Química. REnCiMa, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 1-19, 2023.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais como instrumentos para promover a diferenciação conceitual progressiva e a reconciliação integrativa. Revista Ciência e Cultura, São Paulo, v. 32, n. 4, p. 474-479, 1980.

MOREIRA, C. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa. 3. ed. Rio de janeiro: Editora LTC, 2022.

NOVAK, J. D. Aprender, criar e utilizar o conhecimento. Mapas conceptuais como ferramentas de facilitação nas escolas e empresas. Lisboa: Plátano Universitária. 252p. Tradução para o português do original Learning, creating, and using knowledge. Concept maps as facilitating tools in schools and corporations, 2000.

NOVAK, J. D.; GOWIN, D. B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. Tradução de Learning how to learn (1994). Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1996.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. revisada e ampliada. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

PEREIRA, C. L. N. História da ciência e a experimentação no ensino de química orgânica (Dissertação de Mestrado) – Curso de Pós-Graduação em Ensino de Ciências. Universidade de Brasília. Brasília-DF, 2008.

PEREIRA, A. S.; PIRES, D. X. Uma proposta teórica-experimental de sequência didática sobre interações intermoleculares no ensino de Química, utilizando variações do teste da adulteração da gasolina e corantes de urucum. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, p. 385-413, 2012.

PEREIRA, A. S.; CARVALHO, W. L. P. Avaliação de Ciclo de Vida de Produtos como Temática Sociocientífica na Formação de Professores de Química como Intelectuais Transformadores. Ciência & Educação, v. 26, n. e20065, p. 1-17, 2020.

PEREIRA, J. G. N.; SAMPAIO, C. G. A Experimentação no Ensino de Química Durante a Educação Básica no Brasil: Reflexões de uma Revisão da Literatura. Revista Debates Em Ensino De Química, v. 8, n. 3, 319-337, 2022.

SANTOS, J. M. T.; ROSA, E. A.; SCHIPANSKI, M.; GOMES, E. C.; BARABACH, M. Condensador de liebig para experimentação alternativa e de baixo custo. Revista Ciências Exatas e Naturais, v. 7, n. 2, 2005.

SANTOS, W. L. P.; PORTO, P. A. A pesquisa em ensino de química como área estratégica para o desenvolvimento da química. Revista Química Nova, v. 36, n. 10, p. 1570-1576, 2013.

SCHNETZLER, R. P. A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Revista Química Nova, v. 25, Supl. 1, p. 14-24, 2002.

OLIVEIRA, F. S.; PEREIRA, A. S. Abordagem PLACTS na promoção de discussões no contexto da problemática hidrológica de alagamentos no ensino de ciências. Revista Cocar, n. 23, 2024.

SILVEIRA, F. A.; VASCONCELOS, A. K. P. Uma revisão sistemática da literatura da inter-relação entre experimentação e aprendizagem significativa no ensino da química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 22, n. 3, p. 484-507, 2023.

VITURINO, J. P.; PEREIRA, A. S.; ASSIS, A. O uso de indicadores naturais para abordar a experimentação investigativa problematizadora em aulas de Química. Educação Química en Punto de Vista, v. 1, p. 135-148, 2017.

Published

2024-08-29

How to Cite

PEREIRA, A. de S.; COSTA NETO, A. Monitoring The Learning Process Through the Analysis of Concept Maps in Chemistry Education. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–19, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1603. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1603. Acesso em: 21 nov. 2024.