Physical education and paralympic sports: experience of adapting to high school classes

Authors

  • Mayla dos Santos de Oliveira Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT, Brasil
  • Larissa Beraldo Kawashima IFMT - INSTITUTO FEDERAL DE MATO GROSSO

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1591

Keywords:

Escola, Modalidades paralímpicas, Proposta pedagógica, Educação Física

Abstract

 Paralympic sports are a very important tool for inclusion in society, standing out in the school environment as physical education content. The objective of this article is to present a didactic unit applied to high school classes integrated to the secretary technician of the Federal Institute of Mato Grosso, as well as the evaluation of the pedagogical proposal made by the students participating in the research. The research was divided into three stages: construction of the pedagogical proposal; intervention; and evaluation. The proposal reflected social inclusion, historical context, its importance, different modalities, presented Paralympic athletes and proposed that students become aware of the structural issues of the educational institution. It contributed to the training of students, who in the future may be professionals working in different areas of society, thinking about public policies, collaborating with rehabilitation and education for people with disabilities.

Author Biographies

Mayla dos Santos de Oliveira, Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT, Brasil

Graduada em Licenciatura em Educação Física pelo IFMT - Cuiabá, acadêmica do programa de Pós - Graduação em Educação Física (PPGEF) da UFMT. Integrante do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física no Ensino Médio Profissionalizante – GEPEFEP.

Larissa Beraldo Kawashima , IFMT - INSTITUTO FEDERAL DE MATO GROSSO

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso. Possui Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp (2002), Especialização em Pedagogia do Esporte Escolar pela UNICAMP (2004), Especialização em Educação Física Escolar pela CEUCLAR (2007), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT (2010). Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT - campus Cuiabá e do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. É docente colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - ProEF com polo na Faculdade de Educação Física da UFMT. É líder do Grupo de estudos e pesquisas em Educação Física no Ensino Médio Profissionalizante - GEPEFEP.

References

ALEXANDRE, M. G.; KAWASHIMA, L. B. A inclusão social de pessoas com deficiência como tema das aulas de Educação Física do IFMT. In: KAWASHIMA, L. B.; GODOI, M.; MARTINS, E. (org.). Educação física no ensino médio integrado da rede federal: compartilhando experiências. [e-book]. Cuiabá-MT: EdUFMT Digital, 2021, p. 92-108.

AGUIAR, J. S. de; DUARTE, É. Educação inclusiva: um estudo na área da educação física. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 11, n. 2, p. 223-240, ago-2005.

ARAÚJO, P. F. de. Desporto adaptado no Brasil: origem, institucionalização e atualidade. 1996. Tese (doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física. Campinas, 1997.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 96p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998. 114 p.

COMITÊ PARALÍMPICO BRASILEIRO. Regulamento Geral. São Paulo, 2021.

CORTELLA, M. S. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo: Cortez/Inst. Paulo Freire, 2000.

COSTA, A. M. da; SOUSA, S. B. Educação física e esporte adaptado: história, avanços e retrocessos em relação aos princípios da integração/inclusão e perspectivas para o século XXI. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 25, n. 3, p. 27-42, 2004.

FRUG, C. S. Educação Especial, Educação Física e Inclusão. In: MOREIRA, E. C. Educação Física Escolar: desafios e propostas I. 2. ed. Jundiaí: Fontoura, 2009, p. 229-239.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de administração de empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, Mar/Abr, 1995.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas para o não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, p. 10-21, mar. 2010.

KAWASHIMA, L. B. Sentidos e significados da educação física para os alunos do IFMT – Campus São Vicente: a pesquisa-ação como forma de construção coletiva de conhecimentos. 2018. 723 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2018.

MALDONADO, D. T.; BOCCHINI, D. Prática pedagógica diferenciada nas aulas de educação física: os esportes adaptados na escola pública. Revista Mineira de Educação Física, v. 23, n. 2, p. 160-173, 2015.

RODRIGUES, H. de A.; DARIDO, S. C. As três dimensões dos conteúdos na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, v. 19, n. 1, p. 51-64, 1. trim. 2008.

SILVA, A. F. da. A inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais: deficiência física. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2006.

SORIANO, R. R. Manual de pesquisa social. Petrópolis: Vozes, 2004.

UNESCO. Declaração de Salamanca e enquadramento da ação na área das necessidades educativas especiais. Lisboa: IIE, 1994.

VELTRONE, A. A, A inclusão escolar sob o olhar dos alunos com deficiência mental. 123f., São Carlos. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.

PARIS 2024. Une chorégraphie Originale par Sadeck Waff. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XCdsIkQqAmE Acesso em: 09 maio 2023.

ZUANON, Á. C. A. O processo ensino–aprendizagem na perspectiva das relações entre: professor-aluno, aluno-conteúdo e aluno-aluno. Revista Ponto de Vista, v. 3, n. 1, p. 13-24, 2006.

Published

2024-07-08

How to Cite

OLIVEIRA, M. dos S. de .; BERALDO KAWASHIMA , L. B. . Physical education and paralympic sports: experience of adapting to high school classes. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–23, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1591. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1591. Acesso em: 21 nov. 2024.