Depression in Elementary School teachers: disease factors and coping strategies

Authors

  • Marcelo Pedro Marinho Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasil
  • Alessandra Rocha de Albuquerque Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1623

Keywords:

depressive behavior, behavior analysis, teacher, coping with depression

Abstract

Objective: To describe the work-related factors that teachers with depression attribute to their illness process and adopted coping strategies. Method: The sample for this research consisted of twelve elementary school teachers from public schools in the city of Vilhena/RO, between 2016 and 2021. Results: A 75% increase in the number of leaves due to depression was identified in 2021 compared to 2020. Participants highlighted the lack of equipment and teaching resources (58.3%) and excessive workload (41.7%) as the main work factors that contributed to their illness. Psychotherapy was the coping strategy most used by participants (91.7%). Conclusion: The increase in absences due to depression in 2021 may be related to the worsening of the Covid 19 pandemic and the prolonged use of remote teaching, difficulties in using digital platforms and the increase in workload during the pandemic.

Author Biographies

Marcelo Pedro Marinho, Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasil

Doctoral candidate in Psychology (UCB) - Stricto Sensu Graduate Program, Brasília/DF. Sandwich PhD at Universidade do Minho [Psychological Neuroscience Laboratory], Braga, Portugal, funded by CAPES (PDSE). Master's in Psychology from Universidade Católica de Brasília (UCB/2022). Bachelor's degree in Psychology (2019), Faculdade da Amazônia, Vilhena/RO (FAMA). Graduated in Full Licentiate in Mathematics (2005) from Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT).

Alessandra Rocha de Albuquerque, Universidade Católica de Brasília - UCB, Brasil

Postdoctoral researcher in Psychology, Professor of the Stricto Sensu Graduate Program in Psychology. Graduated in Psychology and Psychologist with a Master's (1996) and PhD (2001) in Psychology from Universidade de Brasília. Postdoctoral fellowship at University of Nevada Reno (UNR). Has been a professor at Universidade Católica de Brasília since 1998. At this institution, she coordinated the Psychology course from 2002 to 2011. Member of the Research Ethics Committee and the Research Advisory Committee of UCB.

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BIROLIM, M. M. et al. Trabalho de alta exigência entre professores: associações com fatores ocupacionais conforme o apoio social. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 4, p. 1255–1264, abr. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/57hTLfPMCfKjGng44XjtYjn/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 8 ago. 2022.

BOLSONI-SILVA, A. T.; BITONDI, F. R.; MARTURANO, E. M. Intervenção em grupo para pais: importância do diagnóstico comportamental individual. In: CAVALCANTE, M. R. (org.). Análise do comportamento: avaliação e intervenção. São Paulo: Roca, 2008. p. 81-103.

BORGES, N. B.; CASSAS, F. A. Discussões da análise do comportamento acerca dos transtornos psiquiátricos. In: BORGES, N. B.; CASSAS, F. A. (org.). Clínica analítico-comportamental: aspectos teóricos e práticos. Porto Alegre: Artmed, 2012. p. 95-101.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2020: notas estatísticas. Censo escolar (2020). Lista completa de escolas, cidades e estados: 2020. Disponível em: https://www.qedu.org.br/busca/122-rondonia/4503-vilhena. Acesso em: 8 nov. 2021.

BRASIL, C. C. P. et al. O contexto da docência e sua influência no sofrimento psíquico de professoras do ensino fundamental. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, [S. l.], v. 29, n. 2, p. 180-188, 2016. DOI: 10.5020/18061230.2016.p180. Disponível em: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/5174. Acesso em: 2 ago. 2022.

CARLOTTO, M. S.; CÂMARA, S. G.; BATISTA, J. V.; SCHNEIDER, G. A. Prevalência de afastamentos por transtornos mentais e do comportamento relacionados ao trabalho em professores. PSI UNISC, v. 3, n. 1, p. 19-32. 3 jan. 2019. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/psi/article/view/12464. Acesso em: 11 jul. 2022.

COSTA, R. Professor, profissão perigo: Aumentam os casos de agressão física e psicológica a docentes brasileiros nas escolas particulares e nas universidades. Rev. ISTOÉ [online]. 2012. Disponível em: https://istoe.com.br/198947_PROFESSOR+PROFISSAO+PERIGO/. Acesso em: 18 jul. 2022.

COSTA, R. Q. F. da; SILVA, N. P. da. Níveis de ansiedade e depressão entre professores do Ensino Infantil e Fundamental. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 30, p. 1–29, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656506. Acesso em: 15 ago. 2022.

DA SILVA, T. R.; DE CARVALHO, E. A. Depressão em professores universitários: Uma revisão da literatura brasileira. Uningá Review, [S. l.], v. 28, n. 1, 2016. Disponível em: https://revista.uninga.br/uningareviews/article/view/1840. Acesso em: 12 jul. 2022.

DIEHL, L.; MARIN, A. H. Adoecimento mental em professores brasileiros: revisão sistemática da literatura. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, [S. l.], Londrina, v. 7, n. 2, p. 64-85, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072016000200005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 ago. 2022.

DOUGHER, M. J.; HACKBERT, L. Uma explicação analítico-comportamental da depressão e o relatode um caso utilizando procedimentos baseados na aceitação. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 167–184, 2003. DOI: 10.31505/rbtcc.v5i2.79. Disponível em: https://rbtcc.com.br/RBTCC/article/view/79. Acesso em: 15 ago. 2022.

EVANOFF, B. A. et al. Work-Related and Personal Factors Associated With Mental Well-Being During the COVID-19 Response: Survey of Health Care and Other Workers. Journal of Medical Internet Research, v. 22, n. 8, e21366, 2020. Disponível em: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.09.20126722v1. Acesso em: 11 jul. 2022.

FERREIRA, D. C.; TOURINHO, E. Z. Relações entre depressão e contingências culturais nas sociedades modernas: interpretação analítico-comportamental. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, [S. l.], São Paulo, v. 13, n. 1, p. 20-36, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-55452011000100003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 12 jan. 2022.

GONÇALVES, A. M. C. et al. Prevalência de depressão e fatores associados em mulheres atendidas pela Estratégia de Saúde da Família. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 67, n. 2, p. 101-109, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/TrQdtMNct5Dk3VSvjpthXtH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 jul. 2022.

JOJOA, M. et al. The Impact of COVID-19 on University Staff and Students from Iberoamerica: Online Learning and Teaching Experience. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 18, n. 11, p. 5820, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34071535/. Acesso em: 11 jul. 2022.

LIMA, É. J.; LEITE, E. A. Docência e a depressão: fatores predominantes no processo. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: EDUCERE, 2017. p. 10585-10594. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24512_12130.pdf. Acesso em: 15 ago. 2022.

MARINHO, M. P. Depressão em professores: um estudo sobre fatores de adoecimento e estratégias de enfrentamento. 2022. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2022. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/3083. Acesso em: 15 ago. 2022.

MORAIS, L. A.; SOUZA, K. R.; SANTOS, G. B. Intensificação e precarização social do trabalho de professores de escola pública: um estudo exploratório na região da baixada fluminense (RJ). Trabalho Necessário, v. 16, n. 29, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4641. Acesso em: 5 jun. 2022.

OMS. WORLD HEALTH ORGANIZATION. The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): Position paper from the World Health Organization. Social Science & Medicine, v. 41, n. 10, p. 1403-1409, 2000. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/027795369500112K?via%3Dihub. Acesso em: 10 ago. 2022.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICA DA SAÚDE - OPAS/OMS. CID-10: Classificação Estatística Internacionla de Doenças. Edusp, 2011.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE - OPAS/OMS.. Portfólio de cooperação técnica OPAS/OMS. 2. ed. Brasília, DF: OPAS, 2018. Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/34872. Acesso em: 6 jul. 2022.

SDOUKOS, S. S.; KIRCHNER, L. de F.; CAVALHEIRO, M. C. Avaliação psicológica e análise do comportamento: Relações possíveis? In: LUZIA, J. C. et al. (org.). Psicologia e análise do comportamento: pesquisa e intervenção. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2019. p. 80-90.

SILVA, A. F. et al. Fatores que prevalecem ao esgotamento profissional em professores. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 333-339, 2017. Disponível em: https://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/ view/1539. Acesso em: 15 ago. 2022.

SOUZA, M. E.; NOVAIS, N. M.; ZIRPOLI, B. B. O Impacto da pandemia por Covid-19 na saúde mental dos professores: revisão sistemática da literatura. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Faculdade Pernambucana de Saúde, Recife, 2021. Disponível em: https://tcc.fps.edu.br/jspui/handle/fpsrepo/1158. Acesso em: 02 ago. 2022.

Published

2024-10-31

How to Cite

MARINHO, M. P. .; ALBUQUERQUE, A. R. de. Depression in Elementary School teachers: disease factors and coping strategies. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–18, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1623. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1623. Acesso em: 13 nov. 2024.