Epistemological Renewal in Science Teaching: a State Of The Art Survey
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1652Keywords:
science, epistemology, scientific education, strategies, XXI centuryAbstract
Epistemology is essential in Education, connecting with scientific knowledge and its relationship with Technology and society. Epistemological renewals are crucial in Science Teaching, detecting distortions and driving new epistemic processes. This research aims to analyze the perceptions about the relationship between epistemological renewals and the development of new epistemic processes in Science Teaching, based on a survey of the state of the art from 2001 to 2022. The methodology employed was developed from a survey, where the keywords "epistemological renewal" and "science teaching" were used in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. Twenty-one works were found, of which nine were selected, based on qualitative criteria, for a discursive textual analysis. The results indicate that epistemological renewals play a significant role in the evolution of epistemic processes in Science Teaching, reinforcing the need to integrate these perspectives in teacher training.
References
ANGOTTI, J.A.P.; AUTH, M.A. Ciência e tecnologia: implicações sociais e o papel da educação. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 15-27, 2001.
ARIZA, R. P.; HARRES, J. B. S. A epistemologia evolucionista de Stephen Toulmin e o ensino de ciência. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 19, n. Especial: 70 p. 70-83, jun. 2002.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução de Estela dos S. Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BECKER, F. A epistemologia do professor: O cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 1993.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 01 ago. 2023.
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciênc. educ. (Bauru). 2004, v. 10, n. 3, p. 363-381. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132004000300005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 nov. 2020.
CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M. P. de; PRAIA, J.; VILCHES, A. (org.). A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CARMO, W. do S.P. do. A relação interdisciplinar entre física e filosofia no terceiro ano do ensino médio em uma escola pública na cidade de Manaus. Dissertação de mestrado (Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia) – Universidade do Estado do Amazonas. Manaus: UEA, 2016.
CARVALHO, A. M. P. de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. de. (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
CASTILHO, D. D. PISA e o movimento de renovação do ensino de ciências: indícios de uma aproximação? Dissertação de mestrado (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Goiás. Goiânia: UFG, 2015.
FARIAS, L. N.; MIRANDA, W. S.; PEREIRA FILHO, S. C. Fundamentos epistemológicos das relações CTS no ensino de ciências. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 9, n. 17, jul. p. 63-75, dez/2012.
FAZENDA, I.C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 2000.
FÉLIX, D. V. Sombras da educação brasileira: uma abordagem filosófica do sentido e o alcance do artigo 205 da Constituição Federal. Revista Espaço Acadêmico, v. 17, n. 199, p. 22-34, dez./2017.
GARCIA, S. D; DEITOS, G. M. P; STRIEDER, D. M. Aspectos epistemológicos da experimentação no ensino de ciências. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 6, n. 16, 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, C.J.C. Obstáculos epistemológicos no processo de alfabetização científica: um estudo para a formação do professor das séries iniciais do ensino fundamental. Dissertação de mestrado (Programa de Pós-Graduação em Química) – Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: UFSCar, 2016.
GONÇALVES, C. A. P. Diálogos interdisciplinares construídos a partir da aproximação entre a engenharia civil e o ensino de ciências em um núcleo de pesquisa. Dissertação de mestrado (Programa de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Goiás. Goiânia: UFG, 2009.
HOTTOIS, G. Le signe et la technique: La philosophie à l’épreuve de la technique. Paris: Aubier/Montaigne, 1984.
JAPIASSU, H. O sonho transdisciplinar: e as razões da filosofia. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
KOEPPE, C. H. B. Formando espíritos científicos: epistemologia bachelardiana aplicada ao ensino de ciências na educação básica de Florianópolis – SC. Tese de doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2020.
MALUF, V. J. A contribuição da epistemologia de Gaston Bachelard para o ensino de ciências: Uma razão aberta para a formação do novo espírito científico - O exemplo na Astronomia. Tese de doutorado (Pós-Graduação em Educação Escolar) – Umiversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. São Paulo: UNESP, 2006.
MILNITSKY, R. Epistemologia e currículo: Reflexões sobre a Ciência Contemporânea em busca de um outro olhar para a Física de Partículas Elementares. Dissertação de mestrado (Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências) – Universidade de São Paulo. São Paulo: USP, 2018.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. rev. e ampl. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016. (Coleção educação em ciências).
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2006.
PAIXÃO, C. C. da. Experiências docentes no Clube de Ciências da UFPA: Contribuições à renovação do Ensino de Ciências. Tese de doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas) – Universidade Federal do Pará. Belém: UFPA, 2016.
PINHEIRO, N. A. M.; MATOS, E. A. S. A. de; BAZZO, W. A. Refletindo acerca da Ciências, Tecnologia e Sociedade: Enfocando o Ensino Médio. Revista Iberoamericana de Educación, n. 44, p. 147-165, 2007.
SILVA, V. G. C. da. Concepções de professores dos anos iniciais sobre alfabetização e letramento científico. Dissertação de mestrado (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências) – Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo: Uni. Cruzeiro do Sul, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.