Nature and Early Childhood Education: Experiences, Experiences and new Discoveries
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1665Keywords:
Early Childhood Education, appropriation of nature, childhoodAbstract
School spaces and urban educational institutions tend to provide children with little contact with nature. The present study, considering the scenario of Early Childhood Education, aims to investigate how young children appropriate nature and what pedagogical strategies could contribute to this appropriation. This is a qualitative research of applied nature, carried out in a private school of Early Childhood Education, in the city of São Paulo. Through the elaboration, execution and analysis of a didactic sequence, which started from the previous knowledge of the children, we concluded that the children actively participated in the proposal, taking advantage of the green corners of the school as spaces for investigation. In them, through a sensitive pedagogy of listening, they showed us their learning with their questions, their looks and their bodies.
Downloads
References
ARROYO, M. G. O significado da infância. In: Seminário Nacional de Educação Infantil, 1., 1994. Anais [...]. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 1994. p. 88-92.
BARROS, M. de. Memórias inventadas: a infância. Ilustrações de Martha Barros. São Paulo: Planeta, 2015.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.
BRASIL. Ministério da educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 07 jun. 2022.
FRIEDMANN, A. A vez e a voz das crianças: escutas antropológicas e poéticas das infâncias. São Paulo, Editora Panda educação, 2020.
HOLM, A. M. Fazer e pensar arte. São Paulo: Editora: MAM-SP, 2005.
MATTOS, L. et al. Aninhar: um olhar para as crianças e o seu brincar com as pedras. Florianópolis: Editora Diálogo, 2020.
OLIVEIRA, R. Espaços afetivos: habitar a escola. São Paulo: Editora Diálogo, 2007.
MOSS, P. Reconceitualizando a Infância: crianças, instituições e profissionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
PIORSKI, G. Brinquedos de chão: a natureza, o imaginário e o brincar. São Paulo: Editora Petrópolis, 2016.
TIRIBA, L. Desemparedamento da infância: a escola como lugar de encontro com a natureza. 2. ed. Rio de Janeiro: Criança e Natureza, 2010.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.