Cobwebs and Mathematical Modelling: Model Building as a Possibility for Teaching Mathematics

Authors

  • Jonas Santana da Silva Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, Brasil https://orcid.org/0000-0001-6351-7777
  • Zulma Elizabete de Freitas Madruga Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1673

Keywords:

models, mathematical modelling, GeoGebra, cobwebs

Abstract

This research aimed to build a model of spider webs, through Mathematical Modelling (MM) procedures, verifying the possibilities of use in teaching and learning Mathematics in Basic Education. The conception of MM as a research method applied to Education was used as a theoretical basis. This is qualitative research, particularly a documentary study, in which a model was constructed using the GeoGebra software. Data analysis was carried out based on a priori categories, derived from theory, which made its analysis possible. Thus, after analysis and discussion of the data, from the triangular web connections can be established between nature and academic mathematical knowledge, and pedagogical proposals may emerge that seek to bring students closer to their reality, making them more active subjects. and reflective in classes and in society, enhancing the teaching and learning of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonas Santana da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, Brasil

Postgraduate student in Mathematics, Education, and Technologies at the Instituto Federal de Brasília – IFB (Federal Institute of Brasília). Undergraduate student pursuing a Bachelor’s degree in Mathematics Education at the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – UFRB, Centro de Formação de Professores – CFP (Teacher Training Center).

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, Brasil

PhD in Science and Mathematics Education from the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS (Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul), with a doctoral research stay at the Universidad de Salamanca – USAL (Spain). Master’s in Science and Mathematics Education from PUCRS. Specialist in Mathematics Education from the Universidade Luterana do Brasil – ULBRA (Lutheran University of Brazil) and in Education with an emphasis on Learning Center Management from the Universidade Federal de Pelotas – UFPEL (Federal University of Pelotas). Holds Bachelor’s degrees in Mathematics from the Universidade da Região da Campanha – URCAMP (University of the Campanha Region) and in Pedagogy from the Centro Universitário Internacional – UNINTER (International University Center).

References

BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2010.

BIEMBENGUT, M. S. Concepções e tendências da modelagem matemática na educação brasileira. Tópicos Educacionais, Recife, v. 18, n. 1-2, p. 118-138, 2012.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem matemática no Ensino Fundamental. 1. ed. São Paulo: EDIFURB, 2014.

BIEMBENGUT, M. S. Modelagem na Educação Matemática e na ciência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto, Portugal: Editora Porto, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Fundamental, MEC. Brasília. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Matemática: primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental. Secretaria de Educação Fundamental do Ministério da Educação e do Desporto. MEC-SEF. Brasília. 1997.

COSTA, R. L. Geometria de teias. Orientadora: Maria Aparecida Soares Ruas. 2009. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Matemáticas) – Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2009. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/55/55135/tde-01092009-090119/pt-br.php. Acesso em: 01 nov. 2022.

MADRUGA, Z. E. F. Processos criativos e valorização da cultura: possibilidades de aprender com modelagem. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2016.

MONTENEGRO, R. V. D. A teia de aranha. 6. ed. E.U.A. Geoscience Research Institute (Instituto de Pesquisas em Geociências), 2003.

OLIVEIRA, I. L. L. de; GUIMARÃES, S. U.; ANDRADE, J. A. A. As potencialidades do GeoGebra em processos de investigação matemática: uma análise do desenvolvimento de objetos de aprendizagem da EaD no ensino presencial. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, [S. l.], v. 1, n. 1, p. CCLXV - CCLXXIX, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/. Acesso em: 20 out. 2023.

RIBEIRO, D; NEVES, F; MOREIRA, C. S. In: Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2009. Disponível em: https://www.dicio.com.br. Acesso em: 28 nov. 2022.

SOARES, L. H. Tecnologia computacional no ensino de matemática: o uso do GeoGebra no estudo de funções. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 1(1), LXVI - LXXX. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/8923. Acesso em: 20 out. 2023.

Published

2025-11-13

How to Cite

SILVA, Jonas Santana da; MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. Cobwebs and Mathematical Modelling: Model Building as a Possibility for Teaching Mathematics. Revista Profissão Docente, Uberaba, MG, v. 25, n. 50, p. 1–26, 2025. DOI: 10.31496/rpd.v25i50.1673. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1673. Acesso em: 13 nov. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.