Pedagogical Practices, Teacher Education, and Early Childhood Education: Reflections on Special and Inclusive Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1911

Keywords:

early childhood education, special and inclusive education, pedagogical practices, literature review, teacher training

Abstract

In this study, we aim to understand the academic production regarding Pedagogical Practices and Teacher Training in Early Childhood Education, in order to reflect on issues specific to Special and Inclusive Education, as well as its challenges. We conducted a bibliographic review in the Google Scholar, SciELO and CAPES Journals databases, covering the period 2011 to 2023. Our results indicate that there is a clear need to guarantee teachers initial training aligned with school realities, as well as continuing education that contemplates inclusion, ensuring the dissemination of knowledge, especially to those who are the target audience of special education in the context of Early Childhood Education. We evidenced that inclusive practices and actions at this stage of education guarantee individuals equal opportunities, valuing and respecting diversity. We conclude that school inclusion remains a challenge, especially in perspectives of effectiveness, with teacher training and its practices being fundamental issues in the face of this problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maiara de Azevedo Martins, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Brasil

Holds a Bachelor’s degree in Pedagogy from the Federal University of the State of Rio de Janeiro. Completed a Secondary-Level Teacher Education Program with a teaching qualification at CIEP Brizolão 298 – Manuel Duarte. Currently a postgraduate student in Neuropsychopedagogy.

Alberto Lopo Montalvão Neto, Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM, Brasil

Adjunct Professor at the Department of Education in Sciences, Mathematics and Technologies (DECMT), Institute of Exact, Natural and Education Sciences (ICENE), Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM), working in the Biological Sciences Teacher Education Program. Holds a PhD in Education from the State University of Campinas (UNICAMP) and a Master’s degree in Scientific and Technological Education from the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Earned a Bachelor’s degree in Biological Sciences from the Federal University of São Carlos (UFSCar – Sorocaba Campus), in conjunction with the University of Coimbra (Portugal), through the International Teaching Degree Program (PLI). Also holds a Bachelor’s degree in Pedagogy.

References

ABRAMOWICZ, A.; RODRIGUES, T. C.; CRUZ, A. C. J. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea - Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos-SP, v. 1, n. 2, p. 85-85, 2011. Disponível em: https://www.contemporanea.ufscar.br/ index.php/contemporanea/article/view/38. Acesso em: 25 mar. 2025.

ALVES, D. O.; GOTTI, M. O. Atendimento educacional especializado: concepção, princípios e aspectos organizacionais. In: Ensaios Pedagógicos. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2007. p. 268-272.

ANGELUCCI, C. B. Sobre indefinições e estigmas: o que nos revela a permanência de categorias da saúde definindo o campo da educação. In: VICTOR, S. L.; VIEIRA, A. B.; MARTINS, I. (org.). Educação especial inclusiva: conceituações, medicalização e políticas. Campos dos Goytacazes, RJ: Brasil Multicultural, 2017. p. 168-177.

BATISTA, L. S.; KUMADA, K. M. O..; BENITEZ, P. Rastreamento ocular e a educação especial inclusiva: uma revisão sistemática. Olhar de Professor, Ponta Grossa-PR, v. 26, p. 1-22, 2023. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/19672. Acesso em: 18 nov. 2025.

BEZERRA, M. V. A. et al. Inclusão de crianças com autismo na escola: uma revisão narrativa. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, Jundiaí-SP, v. 3, n. 12, e3122196, 2022. Disponível em: https://recima21.com.br/recima21/article/view/2196. Acesso em: 18 nov. 2025.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 mar. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 mar. 2024.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em: 11 fev. 2025.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://www.basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 16 nov. 2025.

BRASIL. Decreto nº 12.686, de 20 de outubro de 2025. Institui a Política Nacional de Educação Especial Inclusiva e a Rede Nacional de Educação Especial Inclusiva. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 2025. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2025/decreto/D12686.htm. Acesso em: 16 nov. 2025.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 8. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Ministério da Educação, UNESCO, 2003.

FREIRE, S. Um olhar sobre a inclusão. Revista de Educação, v. 16, n. 1, p. 5-20, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/ publication/256429444_Um_olhar_sobre_a_inclusao. Acesso em: 16 nov. 2025.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GENEROSO, C. J. B.; MOREIRA, E. C. B. Atuação docente no contexto da educação inclusiva: desafios e possibilidades com alunos com deficiência. Revista Gênero e Interdisciplinaridade, João Pessoa, v. 4, n. 3, p. 25-54, 2023. Disponível em: https://www.periodicojs.com.br/index.php/gei/article/view/1421. Acesso em: 16 nov. 2025.

GÓES, M. C. R. Relações entre desenvolvimento humano, deficiência e educação: contribuições da abordagem histórico-cultural. São Paulo: Moderna, 2002. In: OLIVEIRA, M. K.; SOUZA, D.T.; REGO, T. C. Psicologia, Educação e as Temáticas da Vida Contemporânea. São Paulo: Moderna, 2002. p. 95-114.

LOPES, R. D. C. et al. Formação docente sobre inclusão escolar de alunos público da Educação Especial no Brasil: uma revisão integrativa. Revista Educação Especial, Santa Maria-RS, v. 36, e69480, 2023. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-686X2023000100240&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 18 nov. 2025.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar. O que é? por quê? como fazer? 2. ed. Campinas, SP: Moderna, 2003.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas 2003.

MELLO, S. A. A escola de Vygotsky. In: CARRARA, K. (org.). Introdução à psicologia da educação: seis abordagens. São Paulo: Avercamp, 2004. p. 135-155.

ONU - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris: ONU, 1948. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos. Acesso em: 11 fev. 2025.

OLIVEIRA, A. A. S.; DRAGO, S. L. S. A gestão da inclusão escolar na rede municipal de São Paulo: algumas considerações sobre o Programa Inclui. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 75, p. 347-372, 2012. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/739407/2/souza_jc_me_prud-1-178.pdf. Acesso em: 26 mar. 2025.

OLIVEIRA, J. P.; ZABOROSKI, A. P.; LUZ, M. S. Práticas pedagógicas em salas de recursos multifuncionais: possibilidades e desafios para a educação inclusiva. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau-SC, v. 13, n. 2, p. 229-253, 2018. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/5723. Acesso em: 16 nov. 2025.

PARGAS, C.; MORAIS, P.; LEÃO, K. O atendimento educacional especializado para a inclusão do aluno com deficiência: revisão bibliográfica. Revista Acadêmica Caderno de Diálogos, Itaúna-MG, v. 1, n. 1, p. 8-26, 2022. Disponível em: https://periodicos.faculdadefamart.edu.br/index.php/ cadernodedialogos/article/view/59. Acesso em: 26 mar. 2025.

PEREIRA, B. F. P.; XIMENES, L. G. Educação inclusiva: um olhar do educador da escola pública. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília-SP, v. 4, n. 1, p. 89-104, 2017. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/ dialogoseperspectivas/article/view/7332. Acesso em: 18 nov. 2025.

RATUCHNE, P. A. O.; BARBY, A. A. O. M. Estudo de revisão sobre educação inclusiva para crianças com TEA na perspectiva histórico-cultural. Revista Cocar, Belém, n. 19, p. 1-16, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5865. Acesso em: 18 nov. 2025.

SILVA, A. C. Jogos e brincadeiras na Educação Infantil. 2024. 51f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Estadual de Goiás, Jaraguá, 2024. Disponível em: https://repositorio.ueg.br/jspui/handle/riueg/5881. Acesso em: 25 mar. 2025.

SILVA, R. S. et al. Síndrome de Down: uma revisão integrativa da literatura (2005-2020). Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 17, p. 391-408, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/24409. Acesso em: 26 mar. 2025.

SILVA, C. C. B.; PORTUGAL, G. Avaliação e inclusão na pré-escola: experiências e concepções de professoras sobre a utilização de um sistema de acompanhamento das crianças. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília-SP, v. 23, n. 3, p. 391-408, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320483810. Acesso em: 26 mar. 2025.

SOUZA, F. S. et al. Formação de Professores e o Transtorno do Espectro Autista: um estudo de revisão. Revista Prática Docente, Confresa-MT, v. 7, n. 1, e020, 2022. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/ rpd/article/view/270/259. Acesso em: 18 nov. 2025.

UNESCO. Declaração de Salamanca: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Salamanca: UNESCO, 1994.

VITOR, M. A.; ROCHA, G. S. P.; FERNANDES, M. M. Os jogos educativos eletrônicos como ferramenta de desenvolvimento dos alunos com TEA: Uma análise a partir de uma revisão de literatura. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 7, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/16397. Acesso em: 25 mar. 2025.

Published

2025-12-23

How to Cite

MARTINS, Maiara de Azevedo; MONTALVÃO NETO, Alberto Lopo. Pedagogical Practices, Teacher Education, and Early Childhood Education: Reflections on Special and Inclusive Education. Revista Profissão Docente, Uberaba, MG, v. 25, n. 50, p. 1–23, 2025. DOI: 10.31496/rpd.v25i50.1911. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1911. Acesso em: 24 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.