Impacts of the ongoing BNC Teacher Training Proposal - difficult times for teacher training

Authors

  • Lia Secretaria Municipal de Educação de Itumbiara
  • Maria Célia Borges Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1554

Keywords:

Formação de Professores, BNC-Formação, Neoliberalismo, BNCC, Pedagogia

Abstract

The present study emerged while studying the subject Management and Organization of the Educational System from the module: “Policies of training and teaching work in the context of education and school management”, part of the Graduate Program of the Federal University of Uberlândia (PPGED/UFU). The article proposes to analyze  impacts of the ongoing proposal of the Common National Basis for Teacher Training (BNC- Training), approved by CNE/CP Resolution n.º 2, December 20, 2019, and to present the possible ways of resistance, as defended by the National Association for the Training of Education Professionals (ANFOPE) and several other researchers in the area. It is an exploratory study and also outlined as a bibliographical and documental research. The results indicate that current teacher education policies are influenced by neoliberalism and that it is theoretically empty, technical and focused on a learning to do process, taking from teachers the theoretical knowledge, the autonomy and critical thinking they must get.

Author Biographies

Lia, Secretaria Municipal de Educação de Itumbiara

Pedagoga. Especialista em Coordenação Pedagógica e Planejamento. Psicanalista Clinica. Especialista em Neuropsicopedagogia. Estudante do do Projeto OBEDUC (Nº 15756) -UFU. Atual coordenadora pedagógica da Secretaria Municipal de Educação de Itumbiara do Programa Mais Educação.

Maria Célia Borges, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com Pós-doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP). É professora do Curso de Pedagogia e Licenciaturas no Instituto de Ciências Humanas do Pontal. É docente do Programa de Pós-graduação stricto sensu na Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) e na Faced, Universidade Federal de Uberlândia (UFU).

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Published

2023-09-19

How to Cite

Batista Machado, L., & Borges, M. C. (2023). Impacts of the ongoing BNC Teacher Training Proposal - difficult times for teacher training. Revista Profissão Docente, 23(48). https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1554