The continuing education of public school teachers in Curitiba during the Covid-19 pandemic

Authors

  • Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR, Brasil
  • Eduarda Venturini Câmara Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1601

Keywords:

Formação de professores, Covid-19, Políticas Públicas Educacionais

Abstract

The research has as its object the continuing education of basic education teachers in the city of Curitiba, Paraná, in the context of the COVID-19 pandemic. The general objective was to analyze how the continuing education of teachers from the Municipal Education Network happened during this period. The study has a bibliographical and documental character, with analysis of the legislation and the material used for teacher training. The data obtained showed that the Municipality of Curitiba, in 2021, offered a variety of courses through different platforms, providing teachers with professional training in accordance with the requirements of remote teaching. The training actions ranged from the essential content for the teacher to the use of technologies in different contexts for application in the classroom. In this way, it was possible to carry out technological literacy, training professionals capable of dealing with different situations that favored student learning.  

Author Biographies

Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR, Brasil

Degree in Pedagogy. Bachelor in Law. Master and PhD in Education Professor of the Graduate Program in Education at PUCPR  (Master's and Doctorate).

Eduarda Venturini Câmara, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR, Brasil

Degree in Pedagogy. Elementary School Teacher. Master's student in Education - Graduate Program in Education at the Pontifical Catholic University of Paraná - PUCPR.

References

BARBOSA, M. V.; FERNANDES, N. A. M. Políticas públicas para formação de professores. Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 98, p. 15-20, jan./abr. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485895/Pol%C3%ADticas+ p%C3%BAblicas+para+forma %C3%A7%C3%A3o+de+professores/2bea5c9f-939c-4e67-bed0849d13ce7b8e?version=1.0. Acesso em: 02 dez. 2022.

BONETI, L. W. Políticas públicas por dentro. 3. ed. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 2011.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de2020248564376. Acesso em: 20 jun. 2022.

BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 20 jun. 2022.

COSTA, R. R. da. A capacitação e aperfeiçoamento dos professores que ensinavam matemática no Estado do Paraná ao tempo do movimento da matemática moderna – 1961 a 1982. 2013. 212 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2013.

CURITIBA. Conselho Municipal de Educação de Curitiba. Deliberação nº 1/2020, de 30 de abril de 2020. Estabelece orientações e normas sobre a oferta de atividades pedagógicas não presenciais, durante o período da pandemia causada pelo COVID-19, para as instituições de educação e ensino pertencentes ao SISMEN. Diário Oficial Eletrônico Atos do Município de Curitiba. Curitiba, n. 80, p. 43-47, 30 abr. 2020a.

CURITIBA. Prefeitura Municipal de Curitiba. Instrução Normativa, de 12 de abril de 2020. Estabelece orientações para realização das atividades pedagógicas para a Educação Infantil (Pré-Escola), Ensino Fundamental, Educação de Jovens e Adultos (EJA) Fase I e Educação Especial das unidades educacionais da Rede Municipal de Ensino de Curitiba, em decorrência da pandemia causada pela COVID19. Instrução Normativa nº 2, Curitiba, 12 abr. 2020b.

CURITIBA. Secretaria Municipal de Educação. Caderno Veredas Formativas 2021: Curitiba cidade educadora. Curitiba, 2021.

ESTEVES, M.; RODRIGUES, A. Análise de necessidades na formação de professores. Porto: Porto Editora, 1993.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: Um olhar a partir da epistemologia do conceito. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, s et./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 mar. 2024

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987

GAROFALO, D. Como as ferramentas digitais contribuem para o processo de aprendizagem? Nova Escola, 2018. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/12714/como-as-ferramentas-digitais-contribuem-para-o-processo-de-aprendizagem. Acesso em: 19 mar. 2024

GISI, M. L. Políticas públicas, educação e cidadania. In: ZAINKO, M. A. S.; GISI, M. L. (org.). Políticas e gestão da educação superior. Curitiba: Champagnat; Florianópolis: Insular, 2003, p. 91-103.

MATOS, H. C. S. O uso das TICs na formação continuada em tempos de pandemia: um estudo reflexivo. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO ETECNOLOGIAS|ENCONTRODEPESQUISADORES EMEDUCAÇÃOADISTÂNCIA, 2020, São Carlos. Anais[...] São Carlos: CIET: EnPED, 2020. p. 1-10.

MEC – MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. O PNE 2011-2020: metas e estratégias. S.I. 2011. Disponível em: http://fne.mec.gov.br/images/pdf/notas_tecnicas_pne_2011_2020.pdf. Acesso em: 30 jun. 2022.

MEC – MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 30 jun. 2022.

NÓVOA, A. S. Formação Continuada-Aula Magna António Nóvoa. Canal Educação Bahia, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7kSPWa5Nieo. Acesso em: 16 mar. 2024.

OLIVEIRA, A. F. de. Políticas públicas educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática. In: OLIVEIRA, A. F. de; PIZZIO, A.; FRANÇA, G. (org.). Fronteiras da Educação: desigualdades, tecnologias e políticas. Goiás: Editora da PUC Goiás, p. 93-99, 2010.

Published

2024-07-08

How to Cite

VIEIRA, A. M. D. P. .; CÂMARA, E. V. The continuing education of public school teachers in Curitiba during the Covid-19 pandemic. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–21, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1601. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1601. Acesso em: 21 nov. 2024.