The teaching of Physical Education in the pandemic period (SARS-COV-2): a case study at the Federal Institute of Triângulo Mineiro – IFTM
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1651Keywords:
professional and technological education, physical education, pandemic, precariousness, remote teachingAbstract
This work aims to present, in na analytical and reflective way, a study on the conditions of teaching of Physical Education mediated by videoconferencing platforms during the pandemic period (SARS-CoV-2), in Integrated High School, at the Federal Institute of Triângulo Mineiro – IFTM. Therefore, aiming to verify, through perception and teaching discourse, possible pedagogical solutions, or not, in this scenario, with regard to the aforementioned discipline. In turn, the methodological instruments are based on a case study, carried out through interviews with eight (8) Physical Education teachers, from eight (8) IFTM campuses, using French discourse analysis as a basis. theory for data discussion. Given this, we concluded that the classes in the aforementioned discipline, mediated by videoconferencing platforms, generated a series of vulnerabilities, which made Physical Education classes precarious, making it clear that, although remote teaching was a viable solution, it will never replace face-to-face teaching.
Downloads
References
ALVES, M. V. M; CUNHA, V. V; VASCONCELOS, L. L. P. M; NERES, J. C. I. Ensino remoto no período de pandemia: dificuldades apontadas pelos docentes quanto ao uso de mídias digitais. Research, Society and Development, v. 10, n. 15, 2021.
BRASIL. Decreto nº 5.154 de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm Acesso em: 30 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental - (Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais). Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BROUCKE, S. V. D. Por que a promoção da saúde é importante para a pandemia do COVID-19 e vice-versa, Health Promotion International, v. 35, ed. 2, p. 181-186, 2020.
CGI.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios 2018. Núcleo e Coordenação de Informação do Ponto e BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. 2019.
DE MARCO, A. (org.). Pensando a educação motora. São Paulo: Papirus, 1995.
FLORÊNCIO JÚNIOR P. G., PAIANO R., COSTA A. dos S. Isolamento social: consequências físicas e mentais da inatividade física em crianças e adolescentes. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde. 7 de julho de 2020. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14263. Acesso: 02/10/2021.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1992.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A gênese do decreto n. 5.154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LAZZAROTTI FILHO, A. et al. A dinâmica, os principais problemas e as qualidades no desenvolvimento de um curso de licenciatura em Educação Física na modalidade à distância, Pensar a Prática, v. 18, n. 3, p. 636-50, 2015.
MACHADO, R. B. et al. Educação Física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Movimento, Porto Alegre, n. 26, p. 1-16, 2020.
MONTIEL, F. C.; ANDRADE, D. M. Tecnologias da informação e comunicação nas aulas de Educação Física: uma experiência no IFSul. In: Anais do Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de pesquisadores em educação a distância, 2016.
MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, jul./set., 2013.
NUNES, T.; AMORIM, A.; CALDAS, L. A pandemia de Covid-19 e os desafios para uma educação inclusiva. In: MENDES, A. et al. (org.). Diálogos sobre acessibilidade, inclusão e distanciamento social: territórios existenciais na pandemia. Rio de Janeiro; Goiás: Ideia SUS/Fiocruz, 2020. p. 45-47.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso. Trad. Eni Pulcinelli Orlandi. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp. 1997.
PIFFERO, E. D. L. F., SOARES, R. G., COELHO, C. P.; ROEHRS, R. Metodologias Ativas e o ensino de Biologia: desafios e possibilidades no novo Ensino Médio. Ensino & Pesquisa, v. 18, n. 2, p. 48-63, 20 ago. 2020.
TOKARNIA, M. Agência Brasil. Rio de Janeiro. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-05/brasil-tem-48-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-sem-internet-em-casa. Acesso em: 19 set. 2020.
VAREA, V.; GONZÁLEZ-CALVO, G. Touchless classes and absent bodies: teaching physical education in times of Covid-19. Sport, Education and Society, v. 26, n. 8, p. 831-845, 9 jul. 2020.
YIN, Robert. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.