Transcending Banking Education: Active Methodologies in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1684Keywords:
learning active methodologies, teacher training, basic educationAbstract
The development of this research had as its general objective the investigation of the teaching-learning model of teachers in the basic network of Uberaba/MG. The development of this research was carried out in two moments with two participating groups: the first consisted of all teachers and pedagogical coordinators of the municipal education network through a questionnaire; the second was a group of fifteen (15) teachers and pedagogical coordinators of the network who participated in a continuing education course offered by the Teacher Training House. At the end of the research, it was possible to perceive that the teachers of the municipal network have a belief that the active methodologies are only didactic practices that the students develop in practice, without necessarily having a planning and with an outlined objective, and as a consequence most of these professionals believe they have such practice in their classroom. This research does not end here, it is intended that there be a process of formation and socialization of these practices referring to the Active Methodologies.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo: edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Fundamentos pedagógicos e estrutura geral da BNCC. Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: nov. 2019.
CLARO, A. L. de; SILVA, L. B. B. da; PORTILHO, E. M. L. Prática educativa: reflexão do professor na perspectiva freiriana no contexto da pandemia. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 116, p.76-89, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12670.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Magda Lopes; consultoria, supervisão e revisão técnica desta edição Dirceu da Silva. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
DAYRELL, J. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007.
DEWEY, J. A escola e a sociedade: a criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’ água, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e. Terra, 1996.
FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FONTANELLA, B. J. B.; RICAS, J.; TURATO, E. R. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, p. 11-27, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000100003.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2015
MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 3. ed. São Paulo: Hucitec/Rio de Janeiro: Abrasco, 1996.
MORAN, J. M. Proposta de mudanças nos cursos presenciais com a educação on-line. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 21., 2004, Salvador. Anais [...]. Salvador: Abed, 2004.
MORAN, J. M. A educação de desejamos novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas/SP, Papirus, 2012.
MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A. de; MORALES, O. E. T. (org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. (Coleção mídias contemporâneas) v. 2. PG: Foca FotoPROEX/UEPG, 2015. Disponível em: https://mundonativodigital.files.wordpress.com/2015/06/mudando_moran.pdf. Acesso em: mar. 2020.
NÓVOA, A. Os professores e as Histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.
PAZ, C. T. do N.; WISCH, T. F. Ser professor na perspectiva inclusiva: saberes, fazeres e compromissos em uma tríade formativa. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 116, p. 9-22, 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.116.12701.
PESTALOZZI, J. H. Écrits sur la méthode volume V: comment Gertrude instruit ses enfants. Éditions LEP Éditions LEP. Le Mont Sur Lausanne: ed. Loisirs et Pédagogie. 2009. v. 3.
PLUTARCHIUS, L. M. Oeuvres morales. Paris: Lefreuvre Éditions, 1844.
SEFTON, A. P. Prática docente e socialização escolar para as diferenças: um estudo sobre estratégias de transformação da ordem em gênero e sexualidade. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes. 2002.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIÂNGULO MINEIRO. Projeto pedagógico institucional. Uberaba/MG: UFTM, 2017.
VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 7.ed. São Paulo: Martins, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.










