Diary of a virtual master's student: an excerpt from guided teaching in the Covid-19 pandemic

Authors

  • Paulo de Tarso Xavier Sousa Junior Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, Brasil
  • Alberto Manuel Quintana Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1610

Keywords:

teacher, transformation, learning

Abstract

This work is subdivided into an experience report with a kind of intimate diary, sharing significant experiences and experiences in the process of mentored teaching in a postgraduate master's program. The aim of this writing is to propose a discussion on the aspects of teaching during the Covid-19 pandemic scenario, reflecting on the consequences of that period for the present day, through an experience report on mentored teaching in a stricto sensu postgraduate course. Field diaries were used as a methodological approach, and the records were analyzed using the method of interpreting meanings. The conclusion is that it is necessary to think not only about the importance of this stage in teacher training, but also about the contributions that technological aspects make to possibilities in the classroom.

Author Biographies

Paulo de Tarso Xavier Sousa Junior, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, Brasil

Master's degree in Psychology from the Federal University of Santa Maria.

Alberto Manuel Quintana, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, Brasil

Ph.D. in Social Sciences (PUC/SP) and full professor at the Federal University of Santa Maria.

References

ARRUDA, J. S.; SIQUEIRA, L. M. R. de C. Metodologias Ativas, Ensino Híbrido e os Artefatos Digitais: sala de aula em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 3, n. 1, p. e314292-e314292, 2021.

BARRA, T. B. A.; OLIVEIRA, R. L. de; FIGUEIREDO, J. B. A. de. A didática no Ensino Superior: uma experiência dialógica de estágio em docência. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 4, p. 1-11, 2021.

CAMACHO, A. C. L. F.; SANT’ANNA, R. M. de. Estágio à docência do doutorando na graduação: relato de experiência. Revista Recien-Revista Científica de Enfermagem, v. 12, n. 39, p. 129-136, 2022.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Portaria nº 76, de 14 de abril de 2010. Aprova o novo Regulamento do Programa de Demanda Social constante do Anexo a esta Portaria. Brasília: GAB/CAPES, 2020.

COSTA, R.; BRITTO, A.; WALTENBERG, F. Efeitos da formação docente sobre resultados escolares do ensino médio. Estudos Econômicos (São Paulo), v. 50, p. 369-409, 2020.

FREITAS, M.; PEREIRA, E. R. O diário de campo e suas possibilidades. Quaderns de Psicologia, v. 20, n. 3, p. 235-244, 2018.

GOMES, R. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, M. C. de S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

GONZÁLEZ, A. I.; CHACÍN, A. J. P.; VILLADA, L. M. Z. Docencia y tecnologías en tiempos de pandemia covid-19. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, n. 8, p. 195-215, 2020.

LIMA, M. M. de et al. Estágio de docência na construção de saberes para ensinar: revisão integrativa. Rev. enferm. UFPE on line, v. 9, n. 1, p. 220-227, 2015.

MACHADO, C. R.; COLPO, C. M.; SANTOS, E. A. G. Os desafios da docência orientada em tempos de pandemia. Disciplinarum Scientia| Ciências Humanas, v. 21, n. 2, p. 63-80, 2020.

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista práxis educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021.

PALUDO, E. F. Os desafios da docência em tempos de pandemia. Em Tese, v. 17, n. 2, p. 44-53, 2020.

SANTOS, A. R. dos et al. Docência e pandemia: os desafios do ensino remoto

segundo professores da Educação Básica baiana. Plurais Revista Multidisciplinar, v. 6, n. 2, p. 218-239, maio/ago. 2021.

SILVA, F. P. A. da. Aprendizagens, afetos e desafios: docência e discência em contexto pandêmico da Covid-19. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 43, n. 86, p. 76-86, set./dez. 2021.

SILVA, E. F.; BENTO, A. L. Concepções e discursos sobre a docência: tensões, embates e perspectivas. Ensino em Re-Vista, v. 27, n. 1, p. 15-39, 2020.

SILVA, G. F. da. Método de estudo de caso como estratégia construtivista de ensino: proposta de aplicação nos cursos de Administração e Contabilidade de Custos. Rev. FAE, Curitiba, v. 17, n. 1, p. 126-143, jan./jun. 2014

SOUZA, F. F. et al. Quem me ensina a ensinar? Atividades para o exercício da docência. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 22, n. 1, 2021.

SOUZA, G. A. P. O estágio docência na pós-graduação: relatos de uma professora do magistério superior. Scientia Naturalis, v. 1, n. 5, 2019.

RODRIGUES, S. A.; GOMES, A. A.; SOUZA, L. A. de. “Lembro até hoje...”: reflexões sobre motivações para o ingresso e exercício na/da docência. Revista Cocar, v. 14, n. 29, p. 400-414, 2020.

Published

2024-08-29

How to Cite

SOUSA JUNIOR, P. de T. X.; QUINTANA, A. M. . Diary of a virtual master’s student: an excerpt from guided teaching in the Covid-19 pandemic. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–15, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1610. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1610. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Experience Report