Perspectives of a Beginning Teacher on the Professional Learning Developed in a Mentorship Program
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1659Keywords:
beginning teachers, professional induction, continuing training, mentoring programAbstract
The first years of teaching are considered the most complex, as they require support and training to foster optimal professional development. This study aims to comprehend, from the perspective of a beginning teacher, the professional learning outcomes arising from participation in the Online Mentoring Program – Construir Docência (CONSTRUDOC). A semi-structured interview was conducted with one of the participating teachers to compile the data, and content analysis was employed to process the materials. The results demonstrate that the interactions and exchanges of experiences during training sessions were relevant for professional induction, in the same way that they contributed to the training continuity of beginning teachers. The mentor’s methodology during these interactions expanded the interviewed teacher’s perspective, prompting reflection on the challenging situations experienced in her reality and encouraging the transformation of her actions.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.
BORGES, M. C.; SANTOS, P. V dos. O professor iniciante da educação básica: uma reflexão sobre seus desafios e aprendizados. Revista Profissão Docente, Uberaba-MG, v. 19, n. 40, p. 01-26, jan./abr. 2019.
CRUZ, G. B. da; FARIAS, I. M. S. de; HOBOLD, M. de S. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p e4149114, jan./dez. 2020.
DAL-FORNO, J. P.; REALI, A. M. de M. R. Formação de formadores: delineando um programa de desenvolvimento profissional da docência via internet. Revista Profissão Docente, Uberaba-MG, v. 9, n. 20, p. 75-99, jan/jul 2009.
DEIXA, G. V.; CHICOTE, R. S.; CALISTO, S. F. Os primeiros passos na carreira docente: um estudo com professores moçambicanos. Revista Profissão Docente, Uberaba-MG, v. 20, n. 45, p. 01-13, set./dez. 2020.
FERRAZ, R. D.; SOUSA, L. de A. Programa de mentoria e os impactos nas práticas pedagógicas dos professores mentores. In: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – ENDIPE, 21. 2022. Uberlândia – MG. Anais eletrônicos [...], p. 64-75, 2023.
FERREIRA, L. G. Desenvolvimento profissional e carreira docente: diálogos sobre professores iniciantes. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 39, n. 1, p. 78-89, jan./mar., 2017.
FERREIRA, L. G. Desenvolvimento profissional e carreira docente brasileira: interseções e diálogos com professores da educação básica. Campinas, SP: Pontes Editores, 2023.
FERREIRA, L. G. Programa de mentoria on-line: uma proposta de indução a docência. Revista de estudos em educação e diversidade, v. 2, n. 6, p. 1-22, out./dez. 2021.
FERREIRA, L. G.; SANTOS, I. S.; SILVA, B. de C. F. L. da; FERRAZ, R. D.; FERRAZ, R. de C. S. N. Aprendizagem da docência na pandemia: o programa de mentoria on-line da UESB. Educação e Formação, v. 8, e10046, 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 1997.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Tradução de Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. de A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2018.
MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Revista brasileira de pesquisa sobre formação docente, Belo Horizonte-MG, v. 1, ed. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009.
MINAYO, M. C. de S. (org.). Pesquisa Social: teoria, métodos e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo: HUCITED, 2007.
MIZUKAMI, M. da G. N.; REALI, A. M. de M. R. Aprender a ser mentora: um estudo sobre reflexões de professoras experientes e seu desenvolvimento profissional. Currículo sem Fronteiras, v. 19, ed. 1, p. 113-133, jan./abr. 2019.
NÓVOA, A. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo Sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr., 2019a.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./jan., 2017.
NÓVOA, A. Os Professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, v. 44, n. 3, 2019b.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
OLIVEIRA, E. S. A. de; BORGES, G. S.; RODRIGUES, L. S. Formação inicial e constituição docente no âmbito do Ensino Superior. Revista Profissão Docente, Uberaba-MG, v. 20, n. 44, p. 01-11, maio/ago. 2020.
REALI, A. M. de M. R.; TANCREDI, R. M. S. P.; MIZUKAMI, M. G. N. Programa de mentoria on-line: espaço para o desenvolvimento profissional de professoras iniciantes e experientes. Educação e Pesquisa, São Paulo, jan./abr., 2008.
RINALDI, R. P.; BARROS, J. M. de S.; REALI, A. M. de M. R.; SOUZA, A. P. G de. Professores iniciantes e professores ingressantes: demandas formativas dos inscritos em um programa híbrido de mentoria. Revista Educação Unisinos, v. 26, 2021.
SOUSA, L. de A.; FERRAZ, R. D. Programa de Mentoria - Construir docência e seus contributos para a formação continuada de professores iniciantes. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista - RR, v. 16, n. 48, p. 65-92, dez./2023.
SOUZA, A. P. G. de; ANUNCIATO, R. M. M. Aprendizagens da docência em uma comunidade de aprendizagem on-line: contribuições da ReAD. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 04, n. 12, p. 1090-1109, set./dez. 2019.
SOUZA, A. P. G. de; REALI, A. M. de M. R.; BARROS, B. C. de; ANUNCIATO, R. M. M. Formação e aprendizagens de mentoras iniciantes em um programa de indução à docência. Imagens da Educação, v. 9, n. 2, e46711, p. 141-156, 2019.
SOUZA, A. P. G. de; REALI, A. M. de M. R. Mentoras de professoras iniciantes: a construção de uma base de conhecimentos. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 20, n. 67, p. 1910-1937, out./dez. 2020a.
SOUZA, A. P. G. de; REALI, A. M. de M. R. Práticas de mentoria e imagens projetadas dos processos realizados: um estudo de dois casos. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-20, jan./dez. 2020b.
TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, n. 73, p. 209-244, dez., 2000.
TELES, N. C. O programa de tutoria educacional da SEMED/Manaus: contribuições ao desenvolvimento profissional de professores iniciantes. Revista Profissão Docente, Uberaba-MG, v. 20, ed. 45, p. 01-19, set./dez. 2020.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO SUDOESTE DA BAHIA. Programa de mentoria on-line – construir docência (CONSTRUDOC). Itapetinga: Centro de Pesquisa e Estudos Pedagógicos/Observatório de Docência e Diversidade (CEPEP), 2022.
VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.










