Analysis of Discourse on Vocational and Technological Education in Brazil: Critique of Policies and Their Challenges
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1775Keywords:
professional and technological education, public policies, job market, educational inequality, technical trainingAbstract
Professional and technological education in Brazil considers historical, cultural and socioeconomic factors of this educational modality, articulating with market demands and political and social ideologies that emerged throughout the 20th and 21st centuries. The objective of this study was to explore the relationship between professional training and employability in a globalized economy marked by social inequalities. The results indicated that, despite significant advances in educational policies, such as the increase in vacancies and the inclusion of young people and adults, structural challenges persist that hinder the integration between education and the job market. The influence of a neoliberal vision reinforces the duality between technical and academic education in broader competencies for civic and critical training. To consolidate inclusive and transformative professional and technological education, it is necessary to overcome inequalities, strengthening policies that value comprehensive training and promote a balance between market demands and social development.
Downloads
References
AGÊNCIA SENADO. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/glossario-legislativo/sistemas. Brasília: Senado, 2019. Acesso em: 03 nov. 2024.
ALMEIDA, A. C. de et al. Políticas educacionais: um estudo bibliométrico sobre o papel das olimpíadas científicas sob uma análise multinível. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro v. 27, e 270021, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/xMBy9RnHnzzycxh4GjXkBcC/?lang=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270021. Acesso em 02 nov. 2024.
ALVES-MAZZOTTI, A. J. e GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2.ed. São Paulo: Pioneira, 1998.
AMORIM, M. M. T. A.; DORE, R.; MOREIRA, P. R.; SILVA, W. A. Educação Profissional no Brasil e a Questão do Dualismo Escolar. In: SEMINÁRIO CIENTÍFICO INTERNACIONAL TEORIA POLÍTICA DO SOCIALISMO, 4., 2011, Marília. Anais [...]. Marília: UNESP, 15-18/08/2011.
ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
BONAMINO, A. Políticas Educacionais Brasileiras. Rio de Janeiro: Fundação Cesgranrio, 1999.
BELLONI, M. L. Educação a distância. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2015.
BRASIL. Constituição dos Estados Unidos do Brasil de 10 de novembro de 1937. Diário Oficial da União. Rio de Janeiro, 10 nov. 1937. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ constituicao/constituicao37.htm. Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 39/2004. Aplicação do Decreto nº 5.154/2004 na educação
profissional técnica de nível médio e no ensino médio. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 8 dez. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=12683%3Atecnico-denivel-medio&Itemid=861. Acesso em: 03 nov.2024.
BRASIL. Lei n.º 11.195, de 18 de novembro de 2005. Dá nova redação ao § 5º do Art. 3º da Lei nº 8.948, de 8 de dezembro de 1994, que cria o Programa de Inclusão de Jovens na Educação de Jovens e Adultos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 nov. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2005/l11195.htm. Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. PROEJA - Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Educação Profissional Técnica de Nível Médio / Ensino Médio. Documento Base. MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_fundamental_ok.pdf Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. Decreto n. 6.302, de 12 de dezembro de 2007. Institui o Programa Brasil Profissionalizado. Diário Oficial da União, DF, 12 dez. 2007. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2007/decreto-6302-12-dezembro-2007-566384-norma-pe.html. Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. Lei n.º 11.892, de 29 de dezembro de 2008a. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2008/l11892.htm. Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. Lei n.º 11.741, de 16 de julho de 2008. Altera dispositivos da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para redimensionar, institucionalizar e integrar as ações da educação profissional técnica de nível médio, da educação de jovens e adultos e da educação profissional e tecnológica. Diário Oficial da União. Brasília, 17 jul. 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11741.htm. Acesso em: 02 nov. 2024.
BRASIL. Tribunal de Contas da União (2012). Relatório de auditoria na rede de Institutos Federais. TC 026.062/2011-9. Disponível em: https://www.ifmg.edu.br/portal/acesso-a-informacao/auditorias/relatorio-de-auditoria_tc-026062_2011_9.pdf. Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação profissional técnica de nível médio: documento base. Brasília: MEC/SETEC, 2012. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/media/publicacoes/setec/documento_base.pdf. Acesso em: 03 nov. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 03 nov. 2024.
CARNOY, M. Estado e teoria econômica. Campinas: Papirus, 1990.
CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. (org.), A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.
CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
COSTA, M. A.; COUTINHO, E. H. L. Educação profissional e a reforma do Ensino Médio: lei nº 13.415/2017. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1633-1652, 6 ago. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623676506.
COSTA, R.; COUTINHO, A. M. A educação profissional no Brasil: História, legislação e práticas. In: ALMEIDA, A. (org.). Educação profissional: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Cortez, 2018b.
FERREIRA, M.; GONÇALVES, C.; SILVA, C.; OLCINA-SEMPERE, G. Inclusión y diferenciación pedagógica: dos estudios cualitativos en el sistema educativo portugués. Revista Colombiana de Educación, n. 78, p. 321-342, 2020. Disponível em: https://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/9922. Acesso em: 2 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num78-9922.
FREITAG, B. Escola, Estado e Sociedade. São Paulo: Moraes, 1980.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
GATTI, B. A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de formação de professores, v, 1, n. 2, p. 161-171, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/716. Acesso em: 2 nov. 2024.
GENTILI, P. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
LAKATOS, E. M.; Marconi, M. A. Fundamentos de metodologia científica. Barueri: Atlas, 2003.
LIMA, L. C. A avaliação institucional como instrumento de racionalização e o retorno à escola como organização formal. (2015). Educação e Pesquisa, v. 41(spe), p. 1339-1352. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/5Q9bdyH8kWrQsYXGy9gqP8R/?lang=pt. Acesso em: 02 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508142521.
MARTINS, M. S. N. Combater a ignorância é defender a liberdade: as relações entre a Associação Comercial do Rio de Janeiro e o Liceu de Artes e Ofícios no Império. Educar em Revista, v. 34, n. 67, p. 265–281, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/HwZ3VB9Lq9vRsHCctkV4w4v/?lang=pt. Acesso em: 02 nov. 2024.
MENDES, A. C. A. et al. 2011. Análise das redes de cooperação científica através do estudo das coautorias dos artigos publicados em eventos da Anpad sobre avaliação de políticas públicas. Revista de Administração Pública. v. 45, n. 6, p. 1869-1890, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/sHVbNZHYkwxhZjCJZHZhFxK/?lang=pt. Acesso em: 02 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-76122011000600012
MEC. Educação profissional técnica de nível médio: documento base. Brasília: MEC/SETEC, 2012.
MOLL, J. et. al. Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010a.
MOLL, J. PROEJA e democratização da educação básica. In: MOLL, J. et al. Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010b. p. 131-140.
MOLINA, M. C. Educação do Campo: história, práticas e desafios no Brasil. Brasília: Editora UNB, 2017.
MOURA, D. H. Educação profissional e tecnológica no Brasil: desafios e perspectivas. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 43–62.
MOURA, D. H.; LIMA FILHO, D. L.; SILVA, M. R. Politecnia e Formação integrada: Confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro. v. 20, n. 63, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XBLGNCtcD9CvkMMxfq8NyQy/abstract/?lang=pt. Acesso em: nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782015206313.
MOURA, M. A. et al. A educação profissional e suas contradições. In: ALMEIDA, A. (org.). Educação profissional: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Cortez, 2015.
PACHECO, E. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Brasília: MEC/SETEC, 2010.
PACHECO, E. Fundamentos Políticos-Pedagógicos dos Institutos Federais: diretrizes para uma educação profissional e tecnológica transformadora. Natal, RN: IFRN, 2015. E-book. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/bitstream/handle/1044/1018/ Fundamentos%20Poli%CC%81tico-Pedago%CC%81gicos%20dos%20Institutos%20Federais%20-%20Ebook.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 2 nov. 2024.
RIBEIRO, L. C. de Q. et al. Desafios urbanos à democratização do acesso às oportunidades educacionais nas metrópoles brasileiras. Educação e Sociedade, v. 37, n. 134, p. 171-193, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/8f95k3KMYntRKtKMF5JCf6F/?lang=pt. Acesso em: nov. 2024. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302016157093.
SANTOS, S. R.; AZEVEDO, M. A. A contrarreforma do Ensino Médio e os rumos da educação profissional no Brasil. Revista Labor, v. 1, p. 78-95, 2019. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/39504. Acesso em: 02 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.29148/labor.v1i20.39504.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. São Paulo: Cortez & Moraes, 1983.
SILVA, M. R. da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, n. e214130, p. 1-15, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/?lang=pt. Acesso em: 02 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130.
VIEIRA, A. M. D. P.; SOUZA JUNIOR, A. de. A educação profissional no Brasil, v. 12, n. 40, p. 152-169, 2017. Revista Interacções. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/10691. Acesso em 02 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.25755/int.10691.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.










