Aspects observed by interns at UniLicungo in the context of the Pedagogical Internship in Mathematics Teaching
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1597Keywords:
internship, mathematics teaching, mathematics degreeAbstract
The aim of this research is to highlight the difficulties observed by interns in the implementation of the Pedagogical Internship in Mathematics Teaching. For this purpose, 11 students from the Mathematics Teaching Degree Program who were attending the Pedagogical Internship in 2021 were interviewed. Based on the qualitative analysis of the data, the results indicate difficulties related to the interns themselves, characterized by a weak connection with knowledge (epistemic component), as well as difficulties related to the implementation of the Internship concerning the intervention of other agents such as tutors, supervisors, and others.References
GATTI, B. A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e política educacionais. Est. Aval. Educ., São Paulo, 2014, v. 25, n. 57, p. 24-54.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.
NÓVOA, Antonio. A formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991;
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 9. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez.
SALES, A.; DEIXA, G. V.; CHICOTE, R. S. Fatores de mal-estar docente: suas relações com a autonomia, o poder, o saber e o sentimento de nostalgia. Editora Científica, 2021.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis Vozes, 2014.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
TEIXEIRA, B. R.; CYRINO, M. C. C. T. O estágio supervisionado em cursos de licenciatura em Matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 29-49, 2013.
ZIMMER, L. Estágio curricular supervisionado na Licenciatura em Matemática: um componente curricular em discussão. 2017. 220 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os textos submetidos e aprovados pelo Conselho Editorial da Revista Profissão Docente serão publicados, e seus autores poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título, Revista Profissão Docente, volume, número, ano de publicação e paginação do texto referido). Todos os artigos dessa Revista são de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo qualquer responsabilidade legal sobre seu conteúdo à Revista ou à Universidade de Uberaba.