Aspects observed by interns at UniLicungo in the context of the Pedagogical Internship in Mathematics Teaching

Authors

  • Geraldo Vernijo Deixa Universidade Licungo – UL, Moçambique
  • Rosalino Subtil Chicote Universidade Rovuma – UR, Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1597

Keywords:

internship, mathematics teaching, mathematics degree

Abstract

The aim of this research is to highlight the difficulties observed by interns in the implementation of the Pedagogical Internship in Mathematics Teaching. For this purpose, 11 students from the Mathematics Teaching Degree Program who were attending the Pedagogical Internship in 2021 were interviewed. Based on the qualitative analysis of the data, the results indicate difficulties related to the interns themselves, characterized by a weak connection with knowledge (epistemic component), as well as difficulties related to the implementation of the Internship concerning the intervention of other agents such as tutors, supervisors, and others.

Author Biographies

Geraldo Vernijo Deixa, Universidade Licungo – UL, Moçambique

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática e Professor Associado da Universidade Licungo, Moçambique

Rosalino Subtil Chicote, Universidade Rovuma – UR, Moçambique

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL-Brasil). Universidade Rovuma – Extensão de Cabo Delgado, Montepuez, Moçambique.

References

GATTI, B. A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e política educacionais. Est. Aval. Educ., São Paulo, 2014, v. 25, n. 57, p. 24-54.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.

NÓVOA, Antonio. A formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991;

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 9. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez.

SALES, A.; DEIXA, G. V.; CHICOTE, R. S. Fatores de mal-estar docente: suas relações com a autonomia, o poder, o saber e o sentimento de nostalgia. Editora Científica, 2021.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis Vozes, 2014.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

TEIXEIRA, B. R.; CYRINO, M. C. C. T. O estágio supervisionado em cursos de licenciatura em Matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 29-49, 2013.

ZIMMER, L. Estágio curricular supervisionado na Licenciatura em Matemática: um componente curricular em discussão. 2017. 220 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

Published

2024-08-29

How to Cite

DEIXA, G. V.; CHICOTE, R. S. Aspects observed by interns at UniLicungo in the context of the Pedagogical Internship in Mathematics Teaching. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–10, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1597. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1597. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)