Integrating Computational Thinking as a teaching methodology at the fulltime town school Dr. Afrânio de Freitas Azevedo

Authors

  • Carolina Teles Rodrigues Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM, Brasil
  • Bruno Pereira Garcês Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.31496/rpd.v24i49.1624

Keywords:

computational thinking, teaching methodology, fulltime, curriculum

Abstract

The article proposes to present the integration of Computational Thinking as teaching methodology at the fulltime town school Dr. Afrânio de Freitas Azevedo and show the importance of continued training for teachers in incorporating computational skills in the educational curriculum to prepare students for current digital and technological world. It is configured to be a qualitative case study, outlined by bibliographic and documentary research. The study states that, when well applied, this methodology enhances cognitive development, logical reasoning and the problem-solving capacity of students, preparing them in a more comprehensive way for the future demands.

Author Biographies

Carolina Teles Rodrigues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM, Brasil

Master's degree in Technological Education from Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM). Holds a Bachelor's degree in Pedagogy with a focus on School Management (2005), a Normal Superior degree with specialization in Teaching (2007), and a Licentiate degree in Pedagogy (2008) from Faculdade Católica de Uberlândia. Specialized in School Supervision (2008), School Inspection (2008), Digital Technologies Applied to Education (2010), and Inclusive Professional and Technological Education (2020).

Bruno Pereira Garcês, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM, Brasil

Graduated in Industrial Chemistry and holds a Master's degree in Chemistry from Universidade Federal de Uberlândia, and a Ph.D. in Chemistry from Instituto de Química de São Carlos. Professor of Basic, Technical, and Technological Education at Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Campus Uberaba.

References

BLIKSTEIN, P. O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação. Nova Iorque: Blikstein, 2008. Disponível em: http://www.blikstein.com/paulo/documents/online/ol_pensamento_computacional.html. Acesso em: 20 mar. 2022.

BRACKMANN, C. P. Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de atividades desplugadas na Educação Básica. 2017. 171 f. Dissertação (Mestrado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/172208. Acesso em: 07 mar. 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2022.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB Nº 2/2022. Normas sobre Computação na Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2022.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1378, 2009.

KAFAI, Y. B.; RESNICK, M. (ed.). Constructionism in practice: designing, thinking, and learning in a digital world. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1996.

NÓVOA, A. Evidentemente: sobre o estado da arte. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-19, 2004.

PAPERT, S. Mindstorms: children, computers, and powerful ideas. New York: Basic Books, 1980.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 5. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

RESNICK, M. Computer as paintbrush: technology, play, and the creative society. In: SINGER, D.; GOLIKOFF, R.; HIRSH-PASEK, K. (ed.). Play = learning: how play motivates and enhances children's cognitive and social-emotional growth. New York: Oxford University Press, 2006.

RESNICK, M. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge: MIT Press, 2017.

SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. 2017. Disponível em: http://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/send/131-curriculos-de-referencia/1177diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica. Acesso em: 14 mar. 2020.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

STAKE, R. E. Case Studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Ed.). Handbook of qualitative research. London: SAGE Publications, 1994. p. 236-247.

TURING, A. Computing Machinery and Intelligence. Mind, [S.l.], v. LIX, n. 236, p. 433-460, out. 1950. doi: 10.1093/mind/LIX.236.433.

VALENTE, J. A. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 864-897, set. 2016. ISSN 1809-3876. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/29051. Acesso em: 13 mar. 2022.

VALENTE, J. A. O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação. In: SANTOS, A. P.; MOREIRA, A. F. (org.). Pensamento computacional: ensino, pesquisa e inovação. Porto Alegre: SBC, 2016. p. 21-36.

VICARI, R. M.; MOREIRA, A. F.; MENEZES, P. F. B. Pensamento computacional: revisão bibliográfica. Projeto UFRGS/MEC, 2018. 192 p. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/197566. Acesso em: 29 mar. 2022.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, New York, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006.

WING, J. M. Pensamento computacional: um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 2, 2016. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/4711. Acesso em: 10 mar. 2020.

Published

2024-12-11

How to Cite

RODRIGUES, Carolina Teles; GARCÊS, Bruno Pereira. Integrating Computational Thinking as a teaching methodology at the fulltime town school Dr. Afrânio de Freitas Azevedo. Revista Profissão Docente, [S. l.], v. 24, n. 49, p. 1–19, 2024. DOI: 10.31496/rpd.v24i49.1624. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/1624. Acesso em: 2 apr. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.