Monitoring in psychogerontology: experience report on teaching and practice in working with elderly people
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1664Keywords:
psychogerontology, monitoring, teachingAbstract
Monitoring is a teaching and learning activity that aims to contribute to the student’s training. Thus, the objective of this manuscript was to report the experience of monitoring the subject “Special Topics III – Psychogerontology” offered in the Psychology course at the Federal University of Pará. This study uses qualitative methodology, of the descriptive type, referring to a report of experience. The analyzes on practice in the discipline were divided into: planning and teaching activities, intergenerational activity and practice in anamnesis. From the experience in the discipline and after discussions with the teacher/advisor, it was identified that the work of the student monitor is essential in helping the teacher-student relationship. Thinking about human aging, training professionals to deal with the demands of longevity and promoting public policies that improve the quality of life of elderly people are very necessary activities considering the current demographic scenario in Brazil and its projections.
Keywords: Psychogerontology. Monitoring. Teaching.
Downloads
References
AGLIARDI, D. A.; AREOSA, S. V. C.; GRAEFF, D. B. O envelhecimento no currículo do Ensino Superior nos cursos de Saúde e Humanidades | Human aging in the Higher Education curriculum of Health and Humanities courses. Revista de Educação Puc-Campinas, Campinas, v. 25, p. 1, 21 out. 2020. https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/4750. Acesso em: 29 mar. 2025.
APA - American Psychological Association. Guidelines for psychological practice with older
adults. American Psychologist Association, v. 59, n. 4, p. 236-260, 2004.
APA - American Psychological Association. Guidelines for psychological practice with older
adults. American Psychologist Association, v. 59, n. 4, p. 34-65, 2014. Disponível em: http://www.apa.org/practice/guidelines/older-adults.aspx. Acesso em: 29 ago. 2023
BETTOI, W.; SIMÃO, L. M. Profissionais para si ou para outros?: algumas reflexões sobre a formação dos psicólogos. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 20, n. 2, p. 20–31, jun. 2000.Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932000000200005. Acesso em: 27 set 2023
BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1968.
BURGIO, L. D.; BURGIO, K. L. Behavioral gerontology: application of behavioral methods to the problems of older adults. Journal of Applied Behavior Analysis, Baltimore, v. 19, p. 321-328, 1986. Disponível em: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/instance/1308081/pdf/jaba00026-0012.pdf. Acesso em: 24 set. 2023.
CANTINHO, M. S. D. Envelhecimento, intergeracionalidade e bem-estar: um estudo exploratório com um programa intergeracional. 2018. 178 p. Dissertação (Mestrado em Gerontologia Social) – Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Portugal, 2018.
CURY, B. de M. Reflexões sobre a formação do psicólogo no Brasil: a importância dos estágios curriculares. Psicol. rev. Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 149-151, abr. 2013 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682013000100012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 set. 2023.
SOARES, S. J. Pesquisa científica: uma abordagem sobre o método qualitativo. Revista Ciranda, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 1–13, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/ciranda/article/view/314. Acesso em: 20 set. 23
DROSSEL, C.; TRAHAN, M. A. Behavioral interventions are first-line treatments for managing changes associated with cognitive decline. The Behavior Therapist, v. 38, n. 5, p. 126-131, 2015.
FRANCO, A. C.; BOOG, M. C. F. Relação teoria-prática no ensino de educação nutricional. Revista de Nutrição, v. 20, n. 6, p. 643–655, nov. 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1415-52732007000600007. Acesso em: 10 set 2023.
GOYOS, C. et al. Análise do comportamento e o estudo do envelhecimento humano: revisão dos estudos de aplicação. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 1-20, ago. 2012. ISSN 2526-6551. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/rebac/article/view/927. Acesso em: 09 set. 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rebac.v5i2.927.
HONORATO et al. Implementation of the neurological skills ambulatory in medical graduation: practices and reflections. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 12, p. e368111234428, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i12.34428. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/34428. Acesso em: 7 set. 2023.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE divulga o Censo 2022: número de pessoas com 65 anos ou mais de idade cresceu 57,4% em 12 anos. Agência IBGE notícias, 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/38186-censo-2022-numero-de-pessoas-com-65-anos-ou-mais-de-idade-cresceu-57-4-em-12-anoS. Acesso em: 16 set. 2023.
KNIGHT, B. G. et al. Pikes Peak model for training in professional geropsychology. American Psychologist, v. 64, n. 3, p. 205-214, 2009. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19348521/. Acesso em: 16 set. 2023.
KRUG, R. de R. et al. Programa intergeracional de estimulação cognitiva: Benefícios relatados por idosos e monitores participantes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 35, p. e3536, 2019.Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102.3772e3536 . Acesso em: 16 set. 2023.
KRÜGER, H. Cognição, estereótipos e preconceitos sociais. In: LIMA, M. E. O.; PEREIRA, M. E. (org.). Estereótipos, preconceitos e discriminação: perspectivas teóricas e metodológicas. Salvador: EDUFBA, 2004, p. 23-40.
LEBLANC, L. A.; RAETZ, P. B.; FELICIANO, L. Behavioral gerontology. In: FISHER, W. W.; PIAZZA, C. C.; ROANE, H. S. Roane (org.). Handbook of applied behavior analysis. New York: The Guilford Press, 2011, p. 472-488.
LINS et al. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor. Anais da Jornada de Ensino, Pesquisa e Extensão – JEPEX, Recife. p. 1-2. 2009. Disponível em: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:i1W1DHwpt_0J:scholar.google.com/&hl=pt-BR&as_sdt=0. Acesso em: 9 abr. 2025.
MORSCH, P.; VEGA, E. O combate ao idadismo no marco da década do envelhecimento saudável. Oikos: Família e Sociedade em Debate, [S. l.], v. 34, n. 2, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/oikos/article/view/15225. Acesso em: 30 ago. 2023.
NERI, A. L.; JORGE, M. D. Atitudes e conhecimentos em relação à velhice em estudantes de graduação em educação e em saúde: Subsídios ao planejamento curricular. Estudos de Psicologia, v. 23, n. 2, p. 127-137, ano?? 2006? Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2006000200003. Acesso em: 13 set. 2023.
Organização Mundial da Saúde. Relatório mundial sobre o idadismo. Washington, DC: Organização Pan-Americana da Saúde, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.37774/9789275724453. Acesso em: 12 set. 2023.
TOMÉ, A. M.; FORMIGA, N. S. Teorias e perspectivas sobre o envelhecimento: conceitos e reflexões. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 9, n.7, p. e874974589, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i7.4589. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4589. Acesso em: 12 set. 2023.
TORRES, T.; CAMARGO, B.; BOUSFIELD, A. Estereótipos sociais do idoso para diferentes grupos etários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32 n. 1, p. 209-218, jan.-mar. 2016. https://doi.org/10.1590/0102-37722016012114209218.
VENANCIO, R. C. de P. et al. Efeitos da prática de dança sênior nos aspectos funcionais de adultos e idosos. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 26, n. 3, p. 668–679, jul. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAR1111. Acesso em: 27 ago. 2023.
ZANATTA, C.; SANTANA, C. M. L.; DOMINGOS, L. F.; DUFFLIS, A. C. da S.; COELHO, P. D. da S. Crenças de jovens a respeito do envelhecimento e a pessoa idosa. Revista Valore, v. 6, p. 183-200, 2021. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/1028. Acesso em: 29 mar. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.