Training processes in the initial course in Supervised Internship reports in the Pedagogy course
DOI:
https://doi.org/10.31496/rpd.v25i50.1669Keywords:
internship reports, supervised internship, training processes, PedagogyAbstract
This investigation aims to analyze the training processes of students in a Pedagogy course in relation to the records contained in internship reports in the initial years of Elementary School. The theoretical foundation is based on Historical-Cultural Theory and, as a method, Historical-Dialectical Materialism. The research is documentary, we used as a source for investigation the supervised internship reports of students from a face-to-face Pedagogy course at a public university, from 2017 to 2019 following Elementary Education. Six reports were selected and for analysis we organized two axes: time and space in order to understand and analyze the stages of observation, management, school environment and training processes. The results indicate that the reports are descriptive, with linear sequences. There is an excessive concern with practice, with “knowing how to do” to the detriment of appropriate scientific knowledge in the training path during the course.
Downloads
References
CARVALHO, B.; MARTINS, L. M. Formação de professores: superando o dilema teoria versus prática. Germinal – Marxismo e Educação em debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 172-181, ago. 2017.Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/15382. Acesso em: ago. 2024.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (org) Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.191 p. ISBN 978-85-7983-103-4. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: ago. 2024.
MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.
MORETTI, V. D.; MOURA, M. O. de. Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docente. Ciência e Educação, Bauru, v. 17, n. 2, p. 435-450, 2009.Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/8qjdsyfSdvmPHXtMqNjCDqs/. Acesso em: 20 jan. 2024.
MORETTINI, M. T.; URT, S. da C. O professor como sujeito da aprendizagem e as implicações da escola de Vigotski. Revista Inter Ação, Goiás, v. 33, n. 2, p. 1-2, 19 dez. 2008. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5276. Acesso em: jan. 2024.
MOURA, M. O. de.; SFORNI, M. S. F.; LOPES, A. R. L. V. A objetivação do ensino e do desenvolvimento do modo geral da aprendizagem da atividade pedagógica. In: MOURA, M. O. de (org.). Educação escolar e pesquisa na Teoria Histórico-Cultural. São Paulo: Edições Loyola, 2017.
PIMENTA, S. G; LIMA, M. do S. L. Estágio e docência. 3. ed., São Paulo: Cortez, 2006.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SILVA, N. M. da; ARAGÃO R. F. A observação como prática pedagógica no ensino de geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 3, n. 6, p. 50-59, dec. 2012. ISSN 2178-0463. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/174. Acesso em: 20 jan. 2024.
VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. Tradução de Maria Encarnación. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). São Paulo: Expressão Popular, 2011
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1991.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submitted texts approved by the Editorial Board of Revista Profissão Docente will be published, and their authors may use them for future publications, provided that the original edition is properly cited (title, Revista Profissão Docente, volume, issue, year of publication, and page numbers of the referenced text). All articles published in this journal are the sole responsibility of their authors. Revista Profissão Docente and Universidade de Uberaba assume no legal responsibility for their content.